Stavelot, Malmédy, over voormalig spoor in de Ardennen
Route in het kort
Start
Het betreft hier de hoofdstartplaats. In de route-omschrijving kunnen ook alternatieve startplaatsen voorkomen.
Stavelot
Via
Ardennen, Malmedy, Val d'Arimont
Finish
Stavelot
Soort
Heen en terug (zelfde begin- en eindpunt)
Afstand
Het betreft hier de basisafstand. Bijna alle routes hebben ook alternatieve afstanden.
42.0 km
GPX
Lees hier meer over GPX.
Route op kaart
Omschrijving
Stavelot, Malmedy, over voormalig spoor in de Ardennen (Ardennen, provincie Luik)
Basisafstand 31 km heen en terug samen. Zie ook ‘inkorting’.
Kenmerken
- De route is geen rondrit. Heen terug is hetzelfde.
- Het traject is een voormalige spoorlijn die omgezet is in een verhard fietspad. Er is geen gemotoriseerd verkeer, behalve bij een enkele oversteek. Tussen Stavelot en Malmédy ga je door twee korte voormalige treintunnels. Beide zijn verlicht.
- Van Stavelot naar Malmédy gaat de weg geleidelijk stijgend omhoog, maar van Malmédy naar Waimes is de stijging wat sterker.
- Racefietsers als tegenliggers zijn van Malmédy naar Waimes door hun snelheid soms hinderlijk.
- De route is niet geschikt voor vastframe-handbikers vanwege veiligheidshekjes bij een oversteek na Malmédy richting Waimes.
Mogelijke startpunten
- Avenue André Grégoire, Stavelot (50.39054, 5.923229). Vanaf de snelweg kom je daar als volgt. Neem de afslag Stavelot en volg `Stavelot’. Na ongeveer 5 km ben je in Stavelot. Neem in het begin van Stavelot op de rotonde de 1e afslag, richting Trois Ponts. Passeer de stoplichten en ga direct na de volgende rotonde RA (bruin bordje “Ravel”). Daarna ga je op de TKr LA (bruin bordje “Ravel”) en kom je bij het Ravelpad, waar je de auto kunt parkeren. Ook de andere kant van het fietspad heeft parkeermogelijkheden. Je komt op de route door het fietspad in oostelijke richting te nemen.
- Avenue de la Gare 28, Malmedy, gelegen aan de zuidoostkant van Malmedy (50.422705, 6.032953). Dit is bij het Rode-Kruisgebouw en het voormalig stationnetje. Parkeerplaatsen zijn hier aanwezig. Vanaf de weg bij het stationnetje wijst een bordje 'Ravel' naar het fietspad. Je komt op de route door het fietspad in oostelijke richting te nemen.
Opmerkingen
- De kilometers in de route-aanduiding geven de totaalstand van dat moment aan.
- Aan de linkerkant van deze pagina ontbreekt een routekaartje. Je kunt echter heel simpel dit kaartje oproepen door op de link bij 'link' te klikken vlak boven de plek waar het routekaartje te zien zou moeten zijn.
- Keerpunten: Na Malmédy richting Waimes kom je langs een steengroeve. Let op het STOP-bord. Je verwacht hier geen grindauto's, maar ze kunnen onverwachts met grote snelheid aan komen rijden van beide kanten. Die grindauto's hebben voorrang. Op 2,2 km na deze groeve, bij knooppunt 9, kruist een klein, rustig weggetje het fietspad. Dit weggetje is het eerste oversteekpunt na de steengroeve. Er is nauwelijks verkeer en mede daardoor valt het weggetje niet op. Hier heb je de ruimte om te keren. Ook het keerpunt ter hoogte van Stavelot valt niet op. Hier zie je aan beide zijden van het fietspad plekken waar auto’s kunnen parkeren.
- Tussen Malmedy en Waimes passeer je het vakantiepark Val d’Arimont. In Malmédy passeer je een voormalige stationnetje en het Rode- Kruisgebouw van Malmedy, of je vertrekt van hieruit.
- Het vakantiepark Val d'Arimont heeft geen huisjes met aanpassingen voor mindervaliden.
Route-aanduiding
VANUIT STAVELOT
- ga in oostelijke richting
- 1,2 km splitsing fietspad:
RD/ rechts aanhouden
- 10,5 km lastige oversteek
- 13 km: STOP! grindauto's steengroeve
- 15,5 km: 1e oversteek na de steengroeve
(rustig weggetje kruist fietspad),
knooppunt 9: Keer om!
Dezelfde weg terug
- 31 km einde
VANUIT MALMEDY
- ga in oostelijke richting,
- 1,7 km lastige oversteek
- 4,2 km STOP! grindauto’s steengroeve
- 6,7 km op 1e oversteek na de steengroeve
(rustig weggetje kruist fietspad),
knooppunt 9: Keer om!
Dezelfde weg terug.
- 13,4 km: terug bij startpunt; fiets verder
- 21 km: splitsing fietspad: RD
- 22,2 km: plekken met parkeermogelijkheid
Keer om! Dezelfde weg terug.
- 31 km einde
Inkorting
Doordat het een heen-en-weer-route is, kun je zelf bepalen waar je je keerpunt neemt. Zo kun je bijvoorbeeld alleen het stuk tussen Stavelot en de lastige oversteek ten oosten van Malmedy nemen. Dit kan vanuit Stavelot en vanuit Malmedy. De afstand wordt dan 20 km heen en terug samen. De genoemde oversteek ligt oostelijk van het voormalige stationnetje van Malmedy. Bij dit stationsgebouwtje is ook een Rode-Kruisgebouw.
Veiligheid
Oostelijk van Malmedy is er een moeilijke oversteek. Er is geen middenbeveiliging; wel zijn er lage middengeleiders voor het autoverkeer, maar deze zijn te smal als beveiliging voor fietsers. De auto’s rijden niet hard, maar ze blijven onophoudelijk van beide kanten komen. De kans is groot dat auto’s voor overstekende fietsers stoppen, maar dan moet je goed kijken of dat op de andere strook ook gebeurt.
Vanwege deze ene lastige oversteek had ik de hele route moeten schrappen, maar dat vond ik te ver gaan. Wel heb ik vanwege twee lastige oversteekpunten in Waimes het keerpunt nog voor Waimes gelegd, in plaats van 1,8 km verder, waar het voormalige station van Waimes ligt met een driesprong van Ravelpaden (fietspaden).
Ook vanwege de veiligheid heb ik Stavelot als keerpunt / startpunt / eindpunt genomen. Je zou nog 4 km in westelijke richting tot 800 meter voor Trois Ponts kunnen fietsen, maar de kans bestaat dat je ongemerkt een huis met een witte voorgevel voorbij fietst. Je handbike is dan niet meer te stoppen, waarna je onderaan keihard uit de scherpe bocht vliegt. Levensgevaarlijk.
Horeca
Vlak langs de route is er geen horeca. Als je toch op een terrasje wilt zitten, zul je bij het keerpunt dat voor Waimes ligt, een km verder moeten fietsen en de eerste lastige oversteek in Waimes voor lief moeten nemen. Vlak voor de tweede lastige oversteek is er een restaurant met terras dat aan beide kanten een helling voor rolstoelers heeft.
Splitsing
Na 1,2 km (oostelijk) vanaf de start in Stavelot splitst het fietspad zich. Rechtdoor gaat het pad naar Malmedy en Waimes; links naar Sart-Station (16 km heen). Het wegdek van het traject naar Sart bestaat uit grof asfalt, wat niet erg comfortabel rijdt, maar goed te doen is. Toch is dit traject af te raden, omdat er twee lastige oversteken zijn, en er na 11 km bij een onderdoorgang van een snelweg twee zeer steile hellinkjes zijn waar twee begeleiders nodig zijn om jou in je handbike veilig omhoog en omlaag te krijgen.
Links
- http://www.achim-bartoschek.de/bahneur_be.htm (Duitstalig) > scrol onder het kaartje naar BE045: gegevens en 3 foto’s.
- https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_45 over de geschiedenis en de huidige situatie
Samensteller: Paul de Jong
Overige Handbikeroutes
Naam
Start
Via
Finish
Afstand (km)
Bütgenbach (BE) - Hallschlag (DU), over een zijtak van de Vennbahn (BE, DU) h/t
Bütgenbach BE zijtak Vennbahn
Eifel, Hallschlag (DU)
Bütgenbach
47.0
Clervaux en de Luxemburgse Ardennen
Clervaux
Luxemburgse Ardennen, Weiswampach
Clervaux
20.0
Bourcy
Bourcy
Ardennen, Gouvy
Bourcy
36.0
Van Bastogne tot voor Houffalize
Bastogne
Ardennen, Houffalize
Bastogne
40.0
Bastogne en het dal van de Wiltz
Bastogne
dal van de Wiltz, Winseler (Lux)
Bastogne
38.0
Prüm, door het dal van de Prüm
Prüm
dal van de Prüm, Habscheider Mühle
Prüm
34.5
Bunde, Maasvalleiroute
Bunde (Zd-Li, NL)
Maasvallei, Geulle aan de Maas
Bunde
22.5
Maastricht-Noord en het Maasdal
Maastricht-Noord (Li, NL)
Maasdal, Maasdal, Julianakanaal
Maastricht-Noord
15.5
Dieteren, IJzerenboschroute
Dieteren ( Li, NL)
IJzerenbosch, Susteren
Dieteren
28.0
Neuerburg-Neuerburg door de Eifel
Neuerburg
Eifel, Üttfeld
Neuerburg
32.0