Test


?§),_E> ROAD RACERS CLUB NEDERLAND 8 :? o
Ad B Recreatierace





Tot nu toe (1999) werd geen onderscheid gemaakt tussen aankoppel handbikes en vast-frame handbikes. Het grote aantal deelnemers aantal noopt organisaties er echter toe om een " splitsing aan te brengen in het aantal deelnemers dat tegelijkertijd op een parcours aanwezig
is. Een mooie race als de Hoogstraatrace in Utrecht kan anders niet meer veilig verreden worden. Behalve het toenemende deelnemersaantal, neemt ook het verschil in snelheid toe tussen aankoppel handbikes en vast-frame handbikes. Ook dat kan tot onveilige situaties leiden bij, met name, het inhalen. Het ligt dan ook min of meer voor de hand om de aankoppel handbikes te scheiden van de vast-frame handbikes. Een aantal aankoppel handbikers zal dat ook waarderen omdat ze vinden dat ze dan een leukere, meer spannende competitie hebben.
Het moet echter duidelijk zijn dat de aankoppe-lhandbike niet, per definitie, de competitie handbike is. Het zwaartepunt ligt gewoonweg te hoog in deze, van rolstoel tot handbike omgetoverde, driewieler. Dit hoge zwaartepunt betekent dat je toch maar met beperk.te snelheid door een bocht kan zonder het gevaar te lopen (lopen?) om te slaan. Een handbike­ wielbasis verlenging, zoals veel is toegepast bij aankoppel fietsen, kan dit probleem maar zeer ten dele oplossen. De aankoppel handbike is ook een te zware, stijf-arme en niet aëro­ dynamische handbike combinatie, ongeschikt voor het echte racen. Dat is logisch want de aankoppel handbike is bedoeld en geconstrueerd als vervoersvoorziening, voor het gemak van het zich verplaatsen middels crankaandrijving. De aankoppel handbike heeft nooit de pretentie gehad een race-machine te zijn. Natuurlijk doen fabrikanten hun best om zeer
sportieve aankoppel handbikes te produceren. Dat neemt echter niet weg dat de aankopel
handbike altijd een perfekt vervoershulpmiddel blijft waarmee je wel recreatief kunt sporten, maar niet competatief kunt wedstrijdracen! In de naamgeving willen we dit ook tot uitdrukking brengen: recreatierace
Ad C Wedstri.i.drace

Dé race voor uitsluitend·vast-frame handbikes. Het gaat hierbij om handbikes die
geconstrueerd zijn voor het bereiken van hoge snelheden (70 km/uur downhill op een veilige manier). Ze hebben een laag totaal zwaartepunt en een langere wielbasis dan aankoppelbare handbikes. Is de aankoppelbare handbike bedoeld en gebouwd als vervóershulpmiddel, bij de lage, lange vast-frame handbike hebben we duidelijk te maken met een spórthulpmiddel.
Hetgeen overigens niet wil zeggen dat je niet kunt recreëren of toeren met een vast-frame handbike, integendeel zelfs! Behalve het lage zwaartepunt en de langere wielbasis heeft de vast-frame handbike nog twee belangrijke items die snelheid opleveren; de rugleuning loopt hoog door, waardoor een afzetvlak ontstaat. Er kan daardoor meer kracht gegenereerd worden. Daarnaast is de aërodynamische lighouding kenmerkend voor een wedstrijd (vast­ frame) handbike. Juist bij hogere snelheden(> 25 km/uur) wordt de luchtweerstand de belangrijkste te overwinnen weerstand. Slaag je daarin dan staat dat garant voor snelheid.
Gemiddelde snelheden van 30-35 km/uur zullen heel gewoon worden in de wedstrijdrace, n
demarrages van± 45 km/uur.

25-11-2023
Overig nieuws

Onderzoek bij 180 Battle-deelnemers

Handbike-instellingen en het vóórkomen van problemen met zitten en rijden

Onderzoek bij 180 Battle-deelnemers

Handbike-instellingen en het vóórkomen van problemen met zitten en rijden

Column van Tonneke

Doel
2024: Kroonjaar voor de HandbikeBattle

Roger Daal van RD Mobility:

‘Mobiliteit is meer dan een rolstoel’

Wordt Parijs een Para-dijs?

Dít staat onze handbikers op de Spelen te wachten