Innovatieve technische eigenschappen van Off Road Handbikes
De voordelen van het Off Road Handbiken kun je met 4 F’s als volgt samenvatten: Fun, Fitness, Family, Forest.
De eerste 3 F’s gelden natuurlijk sowieso voor handbiken in z’n algemeenheid: het is een plezierige activiteit, goed voor je algemene conditie en kracht en je kunt het in je eentje doen. Maar ook met vrienden of familie, waarmee handbiken een sociale functie vervult. De 4-de ‘F’, die van ‘Forest’, is echter specifiek (en uniek) voor Off Road.
‘Forest’ staat dan niet alleen voor ‘bos’, maar voor álle onverharde wegen: zandpaden, gras, heide, bergachtig landschap, gravel/ATB-trails, strand, etc. Ieder buitengebied (de randen van dorpen en steden) kent écht veel veldwegen om leuk Off Road op te rijden. Die veldwegen ken je niet wanneer je motorische mobiliteit beperkt is, aangezien je hier niet kunt komen met de auto en ook niet met rollator of rolstoel.
Die extra toegankelijkheid van een Off Road Handbike mét e-motor tot een andere ondergrond dan asfalt geeft je zoveel meer vrijheid, mogelijkheden en onafhankelijkheid en dus ook méér plezier, méér fitness. Je pakt je bike eerder, vaker en voor langere tochten. De Off Road Handbike geeft nog méér mogelijkheden om met vrienden/familie sámen overál tochten te maken: dus niet alleen op asfalt, maar ook of juist wég van het asfalt!
Meer mogelijkheden ook omdat de krachtige e-motor je actieradius enorm vergroot (100 – 150 km op één acculading). Je Off Road-tochten kunnen nu veel langer zijn! Bij een enkele Off Road Handbike kan de krachtige e-motor maar liefst op 45 km/uur afgesteld worden, zodat je snel van het ene naar het andere bosgebied kan rijden: dat is kicken die hoge snelheid! In feite gaan op deze manier ‘Road’ (asfalt) en ‘Off Road’ (ongelijk/onverhard wegdek) samen in één en dezelfde handbike! Een Off Road Handbike is dus multifunctioneel inzetbaar.
Wat is een Off Road Handbike?
Wat verstaan we nu precies onder een Off Road Handbike? Dat is een vast frame handbike (dus géén aankoppelbare handbike) met drie wielen (meestal twee achter en een voor) die toegerust is om op onverhard wegdek te rijden. Een Off Road Handbike heeft de volgende specificaties: (1) de degelijkheid van de constructie krijgt voorrang boven licht-van-gewicht-zijn, (2) een grotere grondspeling dan de ‘weg-handbikes’, (3) een zogenaamde ‘langzit’ zithouding: de romp zo goed als rechtop, (4) voorzien van (dikke) mountainbike banden met profiel, (5) een elektromotor die méér vermogen levert dan de gebruikelijke 250 Watt en voorzien is van een ‘throttle’, een gaspedaaltje. Tot slot: (6) vering van de achterwielen.
Toelichting op deze 6 eigenschappen
- Constructie
Een aantal fabrikanten verkoopt zogenaamde ‘Off Road Handbikes’, maar… bij nadere beschouwing zijn het hun gemodificeerde ‘weghandbikes’ voorzien van mountainbike banden en eventueel een motor. Bij weghandbikes wordt ernaar gestreefd om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Bij Off Road Handbikes staat niet het lage gewicht centraal maar de degelijkheid van de constructie. Door z’n lengte met het gebruikers gewicht tússen de wielen in plaats van bóven de wielen krijgt de Off Road Handbike het namelijk zwaar te verduren bij het rijden op ongelijke/onverharde grond. En je wilt wél dat je (dure) bike héél blijft!
Een licht gewicht speelt dus geen rol bij de Off Road Handbike: de sterke motor absorbeert de extra rolweerstand van dikke banden en het grotere gewicht van de bike. - Grondspeling
Waarom de Off Road Handbike een grote grondspeling heeft (20 cm i.p.v. de gebruikelijke 8 cm), zal duidelijk zijn: het ongelijke/onverharde wegdek vraagt hierom. Je moet immers over boomwortels, afgebroken takken, zandhopen en zo kunnen rijden zonder met de onderkant vast te komen zitten en/of met je kont de ongelijke bodem te raken.
Té hoog moet echter ook weer niet: met de sterke e-motor ga je soms best hard. En dat - in combinatie met ongelijk wegdek - zal de bike eerder zijwaarts doen kantelen wanneer je zwaartepunt hoger ligt. - Houding in langzit
De zit in de Off Road Handbike is die met de romp min of meer rechtop en de benen voorwaarts, met een lichte buiging in de knieën. Deze zithouding maakt om je heen en naar de grond kijken goed mogelijk. Dat is belangrijk bij het rijden op ongelijk/onverhard wegdek om te kunnen anticiperen op kuilen, boomtakken, zandhopen. Maar óók om meer van de natuur te kunnen genieten! De lange rugleuning (met de schouderbladen vrij) maakt het duwen tegen de cranks goed mogelijk, omdat de biker z’n rug dan kan afzetten tegen die rugleuning. Dat is absoluut belangrijk voor de handbikers zonder rompfunctie. - Mountainbikebanden
Ook het gebruik van mountainbikebanden, dikke banden met noppenprofiel, behoeft waarschijnlijk geen betoog: zeer geschikt voor zachte ondergrond doordat ze er minder makkelijk in weg zakken. Daarnaast zijn ze ook sterker en duurzamer dan dunne banden. Natuurlijk hebben dikke banden een grotere rolweerstand door de vergroting van het contactoppervlak met de grond, maar de e-motor absorbeert die extra rolweerstand gemakkelijk. - Motor
Het doorsnee wattage/vermogen van een gewone handbike met e-motor is 250 Watt. Voor het ruigere Off Road werk is dit echter niet genoeg. Daarom monteren fabrikanten van echte Off Road Handbikes e-motoren met 500, 750, 1000 of zelfs 1600 Watt. Hoe meer wattage hoe liever: je zult merken dat je het nodig hebt. Daarnaast is de motor voorzien van een zogenaamde ‘throttle’, een gaspedaaltje. Wanneer je van stilstand wilt optrekken dan doe je dat met het gaspedaaltje, dat je met één vinger/duim of zelfs je pols kunt bedienen. Zo voorkom je piekbelastingen op je (schouder)gewrichten. Ook wanneer je ergens op ongelijk wegdek/zachte ondergrond ‘vaststaat’ en het ronddraaien van de cranks niet lukt, gebruik je die ‘throttle’. De (sterkere) e-motor trekt je dan weer vlot. Onmisbaar is dat gaspedaaltje voor een Off Road Handbike, want in het bos of op een mountainbiketrail ga je regelmatig moeilijke situaties tegenkomen.
De motor met 1600 Watt kan je 45 km/uur of zelfs harder laten rijden. Zo’n hoge snelheid vergroot niet alleen je actieradius enorm, maar is ook prettig wanneer je je van het ene naar het andere bosgebied verplaatst. Bovendien is het gewoonweg kicken om met zo’n hoge snelheid te rijden! Kun je eindelijk net zo hard als Jetze Plat: hij met ínwendige motor, jij met úitwendige motor… - Vering
De vering op de achterbrug van de Off Road Handbike is een must. De sterke e-motor laat je met 20 km/uur op bosgrond rijden, zodat je met vrienden met mountainbikes kunt meefietsen. Zonder vering stuiter je dan alle kanten op en zou je gedwongen zijn je snelheid te minderen, ook om te voorkomen dat je frame of voorvork in tweeën breekt wanneer dat van aluminium is. Bij de Off Road Handbikes zit die vering op de achterbrug: precies daar waar je die nodig hebt om te voorkomen dat de schokken op je wervelkolom terecht komen of je nieren ‘aan de wandel gaan’.
Aanvraag Off Road Handbike
Via het WMO-loket in je gemeente kun je een aanvraag doen voor een sporthulpmiddel: in dit geval de Off Road Handbike. De goedkoopste Off Road Handbike, merk Praschberger via leverancier RD Mobility, kost 9.700 euro: een uitmuntende Off Road Handbike met alle bovengenoemde kenmerken. Gemiddeld echter krijg je via de WMO een bedrag van 2.500 euro voor je sportvoorziening: lang niet genoeg dus voor een Off Road Handbike. ‘Uniek sporten’ maakt het echter mogelijk om aanvullende financiering te verkrijgen voor een Off Road Handbike. Zie hiervoor: Uniek Sporten Hulpmiddelen of de website van Uniek Sporten.
OHCN – de club
Iedereen die Off Road wil handbiken en zo’n Off Road Handbike heeft of wil aanschaffen, is welkom bij de Off road Handbike Club Nederland (OHCN)! Dat een nieuwe community van mensen die in ieder geval één ding gemeen hebben: de liefde voor het rijden in de natuur op onverharde ondergrond: bos, zandpaden, heide, bergachtig landschap, gravel, ATB-trails, strand, etc. Snelheid komt op de tweede plaats. Al willen we natuurlijk wél lekker vlot door het bos ‘kachelen’... Plezier, het sámen biken in de natuur én de Off Road challenge staan voorop.
De OHCN is een community/club van hándbikers. Dat betekent dat partners/vrienden lekker thuis mogen blijven/niet geacht worden méé te fietsen met een (voetbewogen) mountainbike : we houden het klein (en gezellig) met elkaar als handbikers. De parcoursmoeilijkheden onderweg lossen we samen als OHCN-deelnemers wel op (sommige deelnemers kunnen uit de bike/hebben beenfunctie en kunnen dus helpen wanneer nodig). Hulp bij in- en uitladen van de handbike uit de auto is dus geen probleem. Er wordt wel een grote mate van zelfstandigheid verwacht van de deelnemers. Dat begint al met het zelfstandig naar de locatie komen. De leden van de OHCN betalen géén contributie/hebben geen financiële verplichtingen naar de club.
De deelnemers ontmoeten elkaar per toerbeurt een keer per maand voor een Off Road tocht/challenge, uitgezet/bedacht door een van de deelnemers. Elke keer ergens anders in Nederland en elke keer gepland door een andere deelnemer: die weet namelijk het best waar bij hem of haar in de buurt een mooie Off Road tocht te rijden is. En die desbetreffende deelnemer zorgt ook voor het ‘koffie en lunch moment’ onderweg; waarbij ieder overigens zélf afrekent voor wat hij/zij gebruikt.
Heb je interesse in de Off Road Handbike Club Nederland? Meld je dan bij Kees van Breukelen: kees@rolstoelperformance.nl.