Handbiker Paul de Jong maakt recreatieve toerroutes voor handbikers

‘Ik trek erop uit en geniet daar enorm van!’

Toen hij nog geen dwarslaesie had, was Paul de Jong (geboren in 1946) een reuze enthousiaste toerfietser. Op zijn racefiets volbracht hij prachtige tochten in binnen- en buitenland. Op een kwade dag zat zijn voorwiel los in de vork. Al fietsend wilde Paul over een hobbel springen, verloor zijn voorwiel en smakte voorover op het asfalt. ‘Na een lange revalidatie kan ik er eindelijk weer op uit, niet op een racefiets, maar in een aankoppelhandbike. Heerlijk! Ik geniet ervan, al is ‘t niet meer zo als vroeger. Het is nu anders. Aangepast.’

Ondergeschoven kind

Zijn enthousiasme voor de fiets straalt Paul nog steeds uit. En hij deed er iets unieks mee: hij zocht recreatieve toertrajecten voor andere mensen in een aankoppelhandbike. ‘De recreatieve handbiker is een ondergeschoven kindje’, vindt Paul. ‘Bijna alle aandacht gaat uit naar prestatiegerichte handbikers. Naar wedstrijdrijders dus, of naar revalidanten die meedoen aan extreme tochten als de HandbikeBattle of de Alpe d’Huzes. Leuk, maar voor de meeste rolstoelgebruikers veel te hoog gegrepen. Wie gewoon op een recreatieve manier toertochten wil rijden moet het maar uitzoeken. Voor deze meerderheid onder de aankoppelrolstoelers heb ik mijn toertochten gemaakt. Je kunt zo in alle rust en vrijheid genieten van het buiten biken.’

Het recreatieve handbiken kent een aantal beperkingen, weet Paul uit eigen ervaring. Om niet steeds hetzelfde rondje vanuit huis te rijden moet je beschikken over een ruime aangepaste auto, een begeleider en… geschikte routes. ‘Zelf heb ik een aangepaste bestelbus, waarin ook mijn vrouw en haar vouwfiets mee kunnen. Zo trokken we erop uit om geschikte routes te zoeken en te beschrijven.’

Eisen aan de routes

Het hoogteverschil van een geschikte route mag niet meer dan vals plat (2 %) zijn  vindt Paul, want niet iedereen heeft elektro-ondersteuning zoals hij. Ook houden sommige begeleiders niet van klimmen. En afdalen met een aankoppelbike kan gevaarlijk zijn. Daarbij is een verhard, glad wegdek een vereiste. Om rustig te kunnen genieten moet de route niet te druk met auto’s zijn, want een handbike is breder dan een enkele fiets. Een route moet ook goed zijn bewegwijzerd of beschreven. De parkeergelegenheid bij begin en einde stelt ook zo haar eisen: makkelijk vindbaar en ruim. Voor de veiligheid dient de route niet langs kloven en kades zonder vangrail te gaan, omdat het remmende voorwiel van een aankoppelhandbike snel slipt. En tenslotte dient de route zo min mogelijk oversteekpunten te hebben, zodat je niet steeds moet optrekken.

Met dit eisenlijstje op zak heeft Paul enkele toerroutes uitgezet in de heuvels van de Ardennen en overig Wallonië (en zelfs in Nederland). Je vindt die fantastische tochten elders op handbiken.nl. Zo kun je alvast een heerlijk uitstapje plannen voor als het goed weer is.  

Tekst en foto: Rogier Wiercx

Handbiken.nl zoekt recreatieve routes

In Nederland zijn ongetwijfeld toerroutes die geschikt zijn voor recreatieve tochten. Handbiken.nl wil die routes graag publiceren. Ken je zo’n route? Stuur de beschrijving naar info@handbiken.nl en laat anderen delen in jouw handbikegeluk.
17-02-2014
Wil je regelmatig interessant handbike­nieuws ontvangen?
Laat dan hier je gegevens achter en ontvang regelmatig de Handbiken.nl Nieuwsbrief!
Overig nieuws