Internationale primeur smaakt naar meer

Eerste baanwedstrijden in Venlo

Eerste baanwedstrijden in Venlo
Het leek altijd onmogelijk om met een handbike op een wielerbaan te rijden. Maar in Venlo deden ze het. En met succes. Het eerste Euregio Baankampioenschap of Bahnmeisterschaft is een feit.

Voor alle duidelijkheid: de Venlose wielerbaan heeft geen kombochten. En zelfs ligt het asfalt niet op één oor. En toch kon je er zondag 28 augustus met een behoorlijke snelheid rondjes racen. Eerst in de individuele achtervolgingswedstrijd en later in de afvalrace. Omdat het weer stralend was, had ieder van het internationale deelnemersveld met Duitsers, Indiërs, Amerikanen, Nederlanders en Belgen een goed humeur.
 

Achtervolging en afvalrace

Bij de individuele achtervolging starten twee rijders tegelijk, maar op een halve baan afstand van elkaar. Eigenlijk rijdt je dus tegen een onzichtbare tegenstander. De rit gaat over 5 ronden, ofwel 4 kilometer. Dat betekent ongeveer drie tot zes minuten lang alles geven, tot aan de streep.
Hoe kort ook, een goede indeling van de race is essentieel. Na twee, drie ronden spat de verzuring uit je armen, maar toch moet er nog een eindsprint uitgeperst worden.

Omdat je tussen de eerste en de tweede serie ongeveer anderhalf uur op je beurt moet wachten, is het zaak om goed los te rijden en in beweging te blijven. Dat valt niet mee als er heerlijke Limburgse vlaai wacht in de kantine. Uitrijden kan in Venlo heel mooi op de tweede wielerbaan die als een schil om de 400-meterbaan heen ligt. Ideaal!

De individuele achtervolging werd in de vijfde serie - de finale - uitgevochten tussen Johannes Herter en Drazen Boric. Drazen was de allersterkste. Proficiat!


Starters Henk Hassing en Erik Vaassen onder de KNWU-parasol

De afvalrace is ook een leuk baanonderdeel. Na een gezamenlijke start en drie ronden neutralisatie wordt er gesprint en moet de laatste van de groep eruit. Uiteindelijk blijven de twee besten over voor een finale sprint.


De afvalrace, de laatste moet eruit

Baanhandbiken is een heel aardig spelletje, omdat er veel actie in zit. Ook voor het publiek is dat aantrekkelijk. Naar verluidt wordt volgend jaar in Venlo het eerste officieuze wereldkampioenschap baanwielrennen gehouden. Als de afstand van de achtervolging dan wat korter zou zijn - en de series elkaar dus sneller opvolgen - wordt het nog leuker dan het nu al was.



Foto's: Michael Hohnen
 
29-08-2016
Wil je regelmatig interessant handbike­nieuws ontvangen?
Laat dan hier je gegevens achter en ontvang regelmatig de Handbiken.nl Nieuwsbrief!
Overig nieuws