Zes tips van wereldkampioen Tim de Vries

Hoe lever je een topprestatie bij de HandbikeBattle?

Hoe lever je een topprestatie bij de HandbikeBattle?

Tussen twee trainingen door vindt wereldkampioen Tim de Vries de tijd om naar Ede te komen, waar Amber Vesters van sponsor Invacare hem ontvangt met thee en koek. Fris gekapt en goedlachs als altijd schuift Tim aan voor een babbel over de HandbikeBattle en over zijn nieuwe wedstrijdseizoen. Een kopje thee is daarbij oké, maar een stroopwafel weigert hij beslist. ‘Ik ben aan het afvallen. Dat is met het oog op Tokio 2020, waar veel geklommen zal moeten worden. Iedere kilo minder helpt.’
 

Tip 1

Afvallen. Dat is tip 1 van Tim voor de deelnemers aan de HandbikeBattle in Oostenrijk. ‘Die Battle-uitdaging zou ik in de toekomst ook wel eens willen aangaan. Ik ken de Battle alleen uit verhalen. Het moet een erg zware klim zijn. Dat betekent dat je vooraf goed moet trainen. Niet zozeer op snelheid, maar op kracht en uithoudingsvermogen (tip 2). Een snelle tijd is de eerste keer niet belangrijk, het gaat om boven te komen. Als je bent gefinisht weet je hoe lang je erover hebt gedaan. De volgende keer kun je proberen om jouw tijd te verbeteren.’
 

Hoe zou jij zelf de uitdaging van 1000 hoogtemeters in 20 kilometer te lijf gaan?

‘Ik zou de eerste lange klim naar de stuwdam in een gedegen tempo rijden. Vlak voor de stuwdam zou ik wat sneller gaan. Eenmaal bij het stuwmeer probeer ik wat te herstellen. Na het meer neem ik de zigzagklimmen met een tandje erbij [iets zwaardere versnelling] en probeer ik in mijn kniezitter een ritme van 70 omwentelingen per minuut aan te houden. De laatste kilometer is vals plat en dan kun je de snelheid gaan opbouwen tot het begin van de eindsprint op 200 meter voor de finish.’
 

Jij bent natuurlijk veel beter getraind dan de meeste deelnemers.

‘Dat klopt. Maar voor mij telt ook wat voor iedere beginner telt: je moet vooral plezier hebben in het hele proces – ik bedoel plezier in de handbike, van de eerste training tot de Battle-dag zelf (tip 3). En net als ieder ander moet ik veel trainen. Mijn materiaal moet ook in orde zijn: dat betekent dat ik bij een heel steile klim een heel lichte versnelling moet kunnen draaien (tip 4). En ook ik moet leren om de helling aan te voelen, zodat ik mijn krachten goed doseer over de hele afstand (tip 5).’
 

Doe je iets speciaals vlak voor een belangrijke wedstrijd?

‘Dan rust ik zoveel mogelijk, want het is zinloos om in de dagen vlak voor de wedstrijd nog hard te trainen (tip 6). Op de dag zelf heb ik een persoonlijk ritueeltje. Dan kijk ik een tijdlang in de spiegel. Ik zeg tegen mezelf: je hebt goed getraind, je weet wat je kunt, ga voor het maximaal haalbare. Tijdens de wedstrijd word ik natuurlijk moe, misschien zit ik tegen het einde zelfs helemaal kapot. Dan zeg ik tegen mezelf: ga nu niet alles verpesten, je kunt het. Zo ben ik al twee keer wereldkampioen geworden.’
 

In 2020 krijgen we in Tokio de Paralympische Spelen, maar eerst hebben we in september in Emmen de Wereldkampioenschappen. Je bent al twee keer wereldkampioen op de weg geworden, maar nog steeds niet op de tijdrit.

‘Vorig jaar kwam ik in de tijdrit 5 seconden tekort op de Amerikaan Oscar Sanchez. Balen natuurlijk. In Emmen ga ik het opnieuw proberen om eindelijk tijdritkampioen te worden. Ik bouw nu aan een nieuwe handbike met excellente onderdelen van Top End. Het vlakke parkoers in Emmen, met enkele scherpe bochten, ligt me wel. Bochten rijden oefen ik veel in de Nederlandse wedstrijden. Na de bocht met een sprintje aanzetten ook. Ik zal in Emmen lichter zijn dan ooit en meer spierkracht hebben. Ik zou zeggen: komt allen kijken of het me lukt.’
 

SMOOV

Tim de Vries poseert in een E-Pilot, ook van Invacare.

Invacare is in juni als sponsor van de HandbikeBattle present in Oostenrijk. Traditioneel krijgen Battle-deelnemers een aantrekkelijke korting op de aanschaf van een handbike bij Invacare. Net als in 2018 zal Amber Vesters in hotel Weißseespitze een nieuw product voor Nederlandse rolstoelgebruikers introduceren. Dit keer de SMOOV, een volledig elektrische hulpmotor met de werking van een cruise control. Afbeeldingen van de nieuwe SMOOV vind je nu al hier.
 

Tekst en beeld: www.handbiken.nkl/Rogier Wiercx

23-01-2019
Wil je regelmatig interessant handbike­nieuws ontvangen?
Laat dan hier je gegevens achter en ontvang regelmatig de Handbiken.nl Nieuwsbrief!
Overig nieuws