Armkracht alleen is niet voldoende bij een bike van 35 kilo op hobbelige, losse ondergrond

Waarom een Offroad handbike een sterke motor nodig heeft

Waarom een Offroad handbike een sterke motor nodig heeft

Waarom heeft een Offroad handbike een sterke motor nodig?

De arm/hand aangedreven vastframe handbike voor mensen met een motorische beperking voor op de weg kan gezien worden als de representant van de (voet/been bewogen) racefiets voor validen. De arm/hand aangedreven vastframe Offroad handbike kan gezien worden als de representant van de (voet/been bewogen) mountainbike. Deze mountainbikes (voor mensen zonder motorische beperking) hebben, in Nederland, meestal géén motor. Dat roept de vraag op: heeft een Offroad handbike dan wél een motor nodig? Het antwoord daarop is: ja en wel om de volgende vier redenen.

1. Krachtverschil armen en benen

Het krachtverschil tussen armen en benen is bíjna 2 keer zo groot bij mannen, ten gunste van de benen, en rúim 2 keer zo groot bij vrouwen*. Dat wordt veroorzaakt door de veel grotere fysiologische doorsnede van de beenspieren t.o.v. de armspieren. Daarnaast hebben vrouwen nog eens 45 % minder kracht in hun armspieren tn opzichte van mannen!

2. Offroad ondergrond

In combinatie met (zacht) Offroad terrein (zandgrond, bosgrond, heide, gras, heuvels) betekent dat, dat zonder motor op de arm/hand aangedreven Offroad handbike de actieradius, met name voor vrouwen, beperkt is tot enkele honderden meters waarna de handbiker moet opgeven omdat hij of zij niet meer vooruit komt. De obstakels (kuilen, stenen, geaccidenteerd terrein, boomwortels etc.) op een mountainbike parcours zijn niet haalbaar of worden onoverbrugbaar wanneer de handbiker, naast zijn eigen armkracht, niet de extra motorische ondersteuning heeft.

3. Gewicht Offroad handbike

De Offroad handbike weegt zo’n 35 kg. Het frame materiaal (chromolybdeen staal) en frame constructie (dubbel hoofdframe + veersysteem) veroorzaakt dit hoge gewicht. Dat is soms wel 3 keer zo zwaar als de lichtgewicht aluminium handbikes voor op de weg. Constatering is dat laatstgenoemde weghandbikes regelmatig scheuren vertonen of zelfs breken, alleen al van het rijden op glad asfalt. Lichtgewicht aluminium handbikes op Offroad terrein blijven zéker niet heel (zoals het verleden ook heeft uitgewezen) waardoor fabrikanten het frame materiaal zijn gaan veranderen alsmede de frameconstructie - met het hoge gewicht als gevolg. Dit hoge gewicht van de Offroad handbike, gecombineerd met de boven benoemde gegevens dat de handbiker sowieso minder kracht genereert met zijn armaandrijving in vergelijking met de beenaandrijving en dat op ongelijke ondergrond gereden wordt, maakt het noodzákelijk, dat de Offroad handbike standaard is uitgevoerd met een krachtige e-motor en dito accu voor voldoende actieradius capaciteit.

4. Inclusiviteit

De OHCN, Offroad Handbike Club Nederland, kent leden van verschillende sekse, leeftijden en functieniveau. Zonder motor op de Offroad handbike zouden we, als heterogene groep rijders, niet met elkaar Offroad tochten cq mountainbike parkoersen kunnen afleggen. De motor nivelleert namelijk het krachtverschil ten gevolge van sekse, leeftijd en functieniveau: de een heeft mínder en de ander juist méér ondersteuning nodig van de motor om met elkaar, als groep, een Offroad tocht te kunnen rijden. Dit sociale, inclusieve aspect wordt door de OHCN-leden hoog gewaardeerd!

Kees van Breukelen MSc.
OHCN, Offroad Handbike Club Nederland
kees@rolstoelperformance.nl


* Muscle quality. Age associated differences between arm and leg muscle groups. Lindle, R., Hurley, B. F., Tobin, J. e.o. Journal of Applied Physiology. Jan. 1999.

13-09-2024
Wil je regelmatig interessant handbike­nieuws ontvangen?
Laat dan hier je gegevens achter en ontvang regelmatig de Handbiken.nl Nieuwsbrief!
Overig nieuws