Battice - Hombourg, over oud spoor door het Land van Herve

Route in het kort

Start
Het betreft hier de hoofd­start­plaats. In de route-omschrij­ving kunnen ook alter­natieve start­plaatsen voor­komen.
Battice (prov. Luik, BE)
Via
Aubel, Hombourg
Finish
Battice
Soort
Rondje (zelfde begin- en eindpunt)
Afstand
Het betreft hier de basis­afstand. Bijna alle routes hebben ook alterna­tieve afstanden.
30.0 km
Link
Link naar AllTrails, het voormalige GPSies

Route op kaart

Omschrijving

Handbikeroute ‘Battice - Hombourg, over oud spoor door het Land van Herve’ (prov. Luik, BE)

Basisafstand   33 km

Ook meer of minder kilometers. Het aantal kun je zelf bepalen. Zie ‘ingekorte route’ en ‘uitgebreide route’.

Startpunt

Route de la Résistance 59 te Battice (coördinaten 50.649263, 5.831080). De parkeerplaats is bij een fort. Vanuit Maastricht is dit 42 km; vanuit Valkenburg 48 km; vanuit Gulpen 25 km; vanuit Hasselt 65 km, en vanuit Tongeren 41 km. .
Vanuit Maastricht, Valkenburg, Hasselt en Tongeren is het laatste traject de E42 richting Aachen, vervolgens afslag Battice, richting Battice en een heel kort stukje richting Aubel.
Vanuit Maastricht ga je eerst naar de A2 richting Liège (Luik).

Vanuit Valkenburg kun je beter niet binnendoor gaan vanwege wegsituaties en oponthoud door langzaam verkeer. Via de A79 en de A2 door de tunnels van Maastricht is veel comfortabeler, ook al is het een omweg.

Vanuit Hasselt ga je eerst via de E313. Vanuit Tongeren is het eerst de N20 richting Luik. Vanuit Gulpen ga je geheel binnendoor. Je neemt eerst richting Margraten / Maastricht, vervolgens linksaf naar De Plank, waarna je rechtdoor naar Aubel gaat en richting Battice.
De handbikeroute ligt langs de startplaats. Je neemt de route (fietspad) door in oostelijke richting te rijden.

Kenmerken

De gehele route bestaat uit een geasfalteerd, breed fietspad over een voormalige spoorlijn met lange, heel lichte klims en afdalingen (max. 2%).

Opmerkingen vooraf over de route

De route volgt knooppunten, maar je hoeft hier niet op te letten, want je volgt gewoon het fietspad. Wel is handig te weten dat knp 53 het keerpunt is. Na 15 km (knp 53) kun je, na een korte dalende helling en een rood hekje, een weg oversteken, maar dit raad ik stellig af. Keer om door eerst vlak voor de weg even rechtsaf te gaan en op het terrein bij de grote silo te keren. Je hebt hier genoeg ruimte. Ga daarna terug naar het fietspad voor de terugweg.

Wanneer je over zou steken (met slecht zicht op verkeer), kom je na een stukje asfalt op keitjes, waar je met de handbike nauwelijks vooruit komt. Zou je nog verder willen, naar Plombières, dan gaat het eerst goed, maar daarna krijg je te maken met enkele obstakels, zoals een te smal hekje, een te steile weg en een te steil hellinkje.

Route-aanduiding

-  Route de la Résistance 59, Battice

-  ga in oostelijke richting
-  steeds fietspad volgen; d.i.
   44 - 47 - 48 - 51 - 52 - 53

-  na 15 km vanaf begin,

na korte dalende helling, rood hekje,

nog voor de weg (rood wegdek)
   even naar rechts;

keer om bij de silo, en ga terug
   met direct korte stijgende klim
-  52 - 51 - 48 - 47 - 44 - ri 43 einde.

Beschrijving
Het land van Herve kent geen bossen, maar wel kleinschalige weilanden met bosschages en heggen.

Opmerking 1

Het startpunt is bij het fort van Battice, een van de forten die het kolenbekken en de staalindustrie van Luik in de Eerste en Tweede Wereldoorlog moesten beschermen tegen de vijand. Zie ook Fort Battice - Wikipedia en Forten rond Luik - Wikipedia.

Opmerking 2
Een start in Aubel lijkt vanuit Gulpen of andere plaatsen in het Heuvelland voor de hand te liggen, want je komt er met de auto langs, als op weg bent naar Battice. Het probleem is echter dat er geen geschikte parkeerplaats te vinden is.
Opmerking 3
Informatie over de geschiedenis van het fietspad over de voormalige spoorlijn vind je in Spoorlijn 38 - Wikipedia
Opmerking 4
Informatie over het Land van Herve (uitspraak: Erf) vind je in Land van Herve - Wikipedia. Let erop dat bij de naam ‘Limburg’ niet de huidige provincies in Nederland en België bedoeld worden, maar een vroeger hertogdom (Limbourg), dat zich uitstrekte vanaf de zuidrand van de Ardennen tot ongeveer de huidige Nederlands-Belgische grens.

Ingekorte route

Het is een heen-en-terug-route. Je kunt dus zelf bepalen wanneer je omkeert.

Uitgebreide route

Je kunt na terugkomst het fietspad vervolgen richting Fléron, Chênée / Luik, in westelijke richting.

Horeca

Aan de zuidkant van Aubel steek je een straat over met een oude locomotief. Als je deze straat linksaf (heen) of rechtsaf (terug) neemt, kom je na 350 m bij een plein met horeca. Wel moet je terug klimmen. Ook zijn er door de smalte van de rijbaan vaak opstoppingen.