Meerssen, Heuvelland
Route in het kort
Route op kaart
Omschrijving
Meerssen, Heuvelland (Zd.-Limburg) (NL)
Basisafstand 24,5 km
Ook: 18 km en 29 km. Zie ‘ingekorte route’, en ‘uitgebreide route’
Startpunt
Stationstraat (met één s) 45, Meerssen (50.882349, 5.751214), bij knp 105. Dit is een P&R bij het station aan de zuidkant van het spoor. Er zijn twee mindervalidenvakken (haaks gelegen). Je kunt gratis parkeren.
Een alternatief is de andere kant van het spoor met ‘kiss and ride’ (Montfortlaan bij Stationsplein)(voorkant witte stationsgebouw), waar ook twee mindervalidenvakken (lengterichting) zijn. Met een mindervalidenkaart kun je hier hoogstwaarschijnlijk langer parkeren dan de bedoeling van de NS is.
Je komt op de route door vanuit het parkeerterrein (zuidkant) direct LA het fietspad (niet oversteken) aan de linkerkant te nemen en het spoor over te gaan. Direct daarna steek je schuin rechts over (richting Valkenburg en knp 19) naar de rechterkant van de weg RD.
Kenmerken
- Deze handbikeroute bevindt zich in het Heuvelland
(noordwestkant) en is daarmee door de klims en afdalingen geheel
anders dan de andere routes. Wie niet wil of kan klimmen,
moet niet aan deze route beginnen. Bij afdalingen zal het
nodig zijn langzaam naar beneden te gaan. Wie die beheersing
niet kan opbrengen, moet deze route vermijden.
- Na de eerste keer Meerssen krijg je een lange, geleidelijke klim
met bovenaan twee korte, steile stukken (knp 19). Later zijn
de lange klims minder steil, maar krijg je wel te maken met
een paar erg steile korte klims.
- Een stukje van 300 m is onverhard, maar goed te doen.
- Je gaat twee keer door Meerssen. Je gaat hier over een
klinkerwegdek dat licht hobbelig is.
- De lange klim vanuit Meerssen is dezelfde weg als de
afdaling die je later doet naar Meerssen, omdat van de
twee andere klims de ene klim een hobbelig wegdek heeft
en de andere te gevaarlijke, steile bochten heeft.
Route-aanduiding van de basisroute 24,5 km
- Stationstraat 45,
Meerssen (zuidkant spoorlijn)
- direct LA linkerkant spoor over,
waarna schuin rechts oversteken
(ri Valkenburg, knp 19) - 19
- ri 20 - (fietspad linkerkant)
- al gauw: niet 20 RA oversteken,
maar RD - na 2,1 km (na kerk):
niet 20 LA, maar RD - na 1,5 km:
LA ri Geverik - (20):
kort ri 21 en na 200 m:
niet 1e RA 21, maar RD
- na 2,6 km (d.i. voorbij Geverik en
voorbij blauw bord ‘Beek’)
bij soort gemeenschapsgebouw
(Molenberg): RA (d.i. naar 113)
- 22 - 21 - 20 - ri 19
- na 1,5 km: niet voor kerk LA,
maar RD - na 2,3 km (19): RD
ri 105 - na 1 km: in Meerssen:
TKr: niet 105 RA, maar LA
- na 200 m: let op stoephelling! RD
- na 300 m: rotonde RD naar 103
- na 1,5 km: onder snelweg door en
direct (onopvallend) bordje RA
naar 103 - 104 - 09
- ri 105 (onderdoorgang): langzaam!
kantelgevaar! door haakse bocht
RA 105 in lichte afdaling
- na 400 m: TKr: Stop eerst!
kantelgevaar! door stoephelling
en tegelijk haaks RA 105:
- na 400 m: nog voor spoor
bij stoplichten: einde
Kaartje basisroute met knooppunten
‘routiq.com/nl’: 4708773 Meerssen
- Met het plusteken in het kaartje kun je inzoomen om de kaart
gedetailleerder te maken en mogelijk verborgen
knooppuntnummers (kleine rondjes) op te roepen.
- Als je de linker muisknop ingedrukt houdt, kun je met de kaart
schuiven.
Opmerking
Direct na de tweede keer dat je door Meerssen gereden bent,
na een rotonde, kun je op een informatiepaneel lezen over de
daar gelegen Romeinse villa en de Via Belgica; een Romeinse weg
van de Atlantische Oceaan in Frankrijk via o.a. Valkenburg
en Heerlen naar Keulen. Je bevindt je dan in het Geuldal.
Veiligheid 1
Deze route vormt een uitzondering op alle andere routes door de klims en afdalingen. Ga daarom niet op pad wanneer het wegdek nat is. Je voorwiel kan in een klim doorslippen. Zet in dat geval direct je rolstoel op de rem. In een afdaling mag je rem het niet begeven. Prent je daarom in waar de nood-/parkeerrem zit. Test hem op een vlak stuk in volle snelheid. Zijn de gewone rem en de noodrem elk jaar door een vakman gecontroleerd? Zitten de remkabels nog goed vast tussen schroef en moer (op twee plaatsen)? Kunnen de kabels breken? Heb je iets aan de remmen van je rolstoel.
Een fiets remt op beide wielen, maar bij een handbike is dat op slechts één van de drie. Daal daarom altijd voorzichtig. Soms moet dat heel langzaam, ook al kan dat lang duren.
Veiligheid 2
Tussen 09 en 105, na een stuk onverhard, moet je op een hoofdweg RA. Je hebt de neiging te veel naar rechts te gaan, maar dan kom je naast de stoephelling terecht en kantel je door de hoge stoeprand. Stop daarom eerst en overzie de wegsituatie en het verkeer. Neem vervolgens de bocht ruim. In de route-aanduiding wordt hier gewezen op kantelgevaar.
Ingekorte route 18 km
- Stationstraat 45,
Meerssen (zuidkant spoorlijn)
- direct LA linkerkant spoor over,
waarna schuin rechts oversteken
(ri Valkenburg, knp 19) - 19
- ri 20 - (fietspad linkerkant)
- al gauw: niet 20 RA oversteken,
maar RD - na 2,1 km (na kerk):
niet 20 LA, maar RD - na 1,5 km:
LA ri Geverik - (20):
kort ri 21 en na 200 m:
niet 1e RA 21, maar RD
- na 2,6 km (d.i. voorbij Geverik en
voorbij blauw bord ‘Beek’)
bij soort gemeenschapsgebouw
(Molenberg): RA (d.i. naar 113)
- 22 - 21 - 20 - ri 19
- na 1,5 km: niet voor kerk LA,
maar RD - na 2,3 km (19): RD
- 105 - na 1,4 km: einde
Uitgebreide route 29 km
Vervang "22" t/m "in Meerssen"
door
- 22 - 13 - 98 - ri 63 - na 1,5 km:
(groot wit pand Carmen)
niet 63 RD, maar RA Langstraat
- na 1 km: TKr: RA en direct LA
ri Ulestraten en al gauw weer
ri Ulestraten - steeds RD
- na 4,3 km: ri 105 weer RD
- na 1 km: in Meerssen:
Horeca
Tussen de knooppunten 104 en 09 is er een uitspanning
(De Nachtegaal).
Overzichtskaartje ‘routiq.com/nl’ met alle handbikeroutes in Nederland en Belgisch Limburg
overzichtskaartje p. 1 overzichtskaartje p. 2
Vanuit een afzonderlijke handbikeroute in Routiq kun je doorklikken naar dezelfde handbikeroute in ‘handbiken.nl/routes’ voor alle verdere gegevens.
Handleiding bij de handbikeroutes handleiding