Roetgen - omgeving Monschau, over de Vennbahn in de Eifel h/t

Route in het kort

Start
Het betreft hier de hoofd­start­plaats. In de route-omschrij­ving kunnen ook alter­natieve start­plaatsen voor­komen.
Roetgen (DU) (Vennbahn)
Via
Vennbahn, omgeving Monschau (DU), Eifel
Finish
Roetgen
Soort
Heen en terug (zelfde begin- en eindpunt)
Afstand
Het betreft hier de basis­afstand. Bijna alle routes hebben ook alterna­tieve afstanden.
35.0 km
GPX
Lees hier meer over GPX.
Link
Link naar AllTrails, het voormalige GPSies

Route op kaart

Omschrijving

Roetgen - omgeving Monschau, over de Vennbahn in de Eifel (DU)  h/t


Basisafstand   35 km heen en terug samen.
Ook minder dan 35 km, en max. 55 km en 64 km. Zie ‘ingekorte route’, en ‘uitgebreide routes' 1 en 2.  

Kenmerken

- De route is geen rondrit. Heen en terug zijn hetzelfde. Er is geen

  gemotoriseerd verkeer, behalve bij een enkele oversteek.

- Bij een paar oversteekpunten zijn vluchtheuvels met zigzaghekjes.

  Vastframehandbikers kunnen hierlangs. Mocht dit niet zo zijn,

  dan kunnen ze via de weg om de vluchtheuvels heen.   

- Er is weinig hoogteverschil. Van Roetgen (km-paal 31,5) tot

  km-paal 39 is het traject iets meer stijgend

  (terugweg kan zonder eigen inspanning), en van Lammersdorf

  tot het voormalig stationnetje van Monschau is het vlak. 

- Het traject (vanuit Roetgen) gaat eerst langs en door Roetgen.

  Later fiets je door bos en door Lammersdorf.  


Mogelijke startpunten

1. Bahnhofstrasse 1, Roetgen. (50.647913, 6.184414). Als je met de auto Roetgen vanuit het noorden (vanuit Aken) binnen komt rijden, krijg je al gauw een flauwe bocht naar links, waar je een oversteekplaats ziet met rood-witte hekjes. Direct achter deze hekjes ga je voorsorteren en sla je linksaf. Hierna ben je op de parkeerplaats.

Kom je met de auto vanuit het zuidoosten, dan rijd je eerst door Roetgen. Daarna ga je vlak voor een oversteekplaats met rood-witte hekjes (vlak voor een flauwe bocht) rechtsaf de Bahnhofstrasse in.

Je komt als volgt op de Vennbahn. Ga terug naar de hoofdweg, neem meteen de stoep rechtsaf, en steek over naar de Vennbahn (voet-/fietspad) via de vluchtheuvel met de rood-witte hekjes. 

Deze oversteek vindt plaats op een drukke weg, maar de auto's gaan niet te hard, mede door de bocht. Houd er rekening mee dat auto’s vaak stoppen uit vriendelijkheid. 

Een andere parkeerplaats ligt verder van de Vennbahn af: Hauptstrasse 68. Indien je deze neemt, kom je als volgt op de Vennbahn. Neem de weg die haaks tegenover de parkeerplaats ligt. Ga na 600 m 2e straat rechtsaf (Bahnhofstrasse). Pak na 300 m, vlak voor de hoofdweg, de stoep direct rechtsaf, en steek meteen over via de rood-witte hekjes. 


2. Bij het voormalig stationnetje van Monschau ligt een kleine parkeerplaats. Een huisnummer is er niet. Het intypen van ‘Eupenerstrasse’ levert niets op. Met de navigatie is het alleen met de coördinaten te bereiken: 50.564019, 6.231953. De parkeerplaats heeft het risico dat hij op drukke dagen vol is. In het aangrenzende Mützenich is geen geschikte parkeerplaats te vinden. 

Dit startpunt ligt 2,5 km verwijderd van het toeristische centrum van Monschau. Zie hieronder: ‘Stadje Monschau’. 

Route-aanduiding van de basisroute  35 km

VANUIT ROETGEN
-  Bahnhofstrasse 1
-  ga naar hoofdweg en
   neem meteen de stoep RA
   en steek direct over via
   rood-witte hekjes naar Vennbahn
-  op 17,5 km: ergens bij km-paal 49, 
   bij een kleine, roestige halte 
   met ‘Monschau’ erop: keer om
   en ga terug
-  op 35 km: einde

VANUIT MONSCHAU
-  coördinaten 50.564019, 6.231953
-  ga het fietspad op LA (ri noorden)
-  op 17,5 km, nog voor de oversteek
   met rood-witte hekjes: keer om
-  dezelfde weg terug 
-  op 35 km: ergens bij km-paal 49, 
   bij een kleine roestige halte 
   met ‘Monschau’ erop: einde

Extra kaartje basisroute, interactief,

scherp ingekleurd en met knooppunten en GPX
‘routiq.com/nl’: 5023194  Roetgen - omgeving Monschau
- Met het plusteken in het kaartje kun je inzoomen om de kaart
  gedetailleerder te maken en mogelijk verborgen
  knooppuntnummers (kleine rondjes) op te roepen.
- Als je de linker muisknop ingedrukt houdt, kun je met de kaart
  schuiven.

Ingekorte route   

Doordat heen en terug hetzelfde zijn, kun je de route inkorten door eerder terug te gaan.
Uitgebreide route 1  max. 55 km 
Je kunt (deels) de handbikeroute Raeren - Roetgen erbij doen. Gebruik hiervan de route-aanduiding vanuit Roetgen. Je bepaalt zelf waar je omkeert. Als je in Roetgen gestart bent, fiets je op het eind na de oversteek gewoon rechtdoor richting Raeren / Aachen.  Als je in de omgeving Monschau gestart bent, ga je op het keerpunt niet terug, maar steek je via de rood-witte hekjes over en ga je rechtdoor richting Raeren / Aachen.  
Uitgebreide route 2  max. 64 km 
Je kunt (deels) de handbikeroute Sourbrodt - omgeving Monschau erbij doen. Gebruik hiervan de route-aanduiding vanuit omgeving Monschau. Je bepaalt zelf waar je omkeert. Als je in Roetgen gestart bent, ga je op het keerpunt niet terug, maar ga je verder richting Lammersdorf / Sourbrodt / Sankt Vith. Als je in omgeving Monschau gestart bent, ga je op het eind gewoon rechtdoor richting Lammersdorf / Sourbrodt / Sant Vith. 

Veiligheid 
Op de volgende punten is er een oversteek van een hoofdweg. De km-stand op de km-palen is gerekend vanuit Aken. Mocht je een begeleider mee hebben, dan is een duwtje bij het oversteken altijd welkom. 

-  40,5 / 41 km-paal: in bebouwde kom van Lammersdorf; min of meer een rotonde met een middenstuk, maar zonder voorrang voor fietsers. Verkeer rijdt langzaam. Je ziet de voortzetting van het fietspad aan de overkant, maar toch moet je eerst rechtsom oversteken, en dan naar rechts (terug andersom).

-  44,5 / 45 km-paal: vluchtheuvel met hekjes waar je zigzaggend langs gaat; drukke hoofdweg met snel rijdend verkeer. Auto’s stoppen niet. De oversteek is een klein beetje hellend; daarom is een duwtje van een begeleider altijd welkom.

Vennbahn

- De Vennbahn is een voormalige spoorlijn die omgezet is in een

  internationaal verhard voet-/fietspad. Dit pad loopt van Aken (DU)

  via Raeren (BE), Roetgen (DU),  Monschau (DU), Sourbrodt (BE),

  Waimes (BE) en Sankt Vith (BE) naar Troisvierges (LU), door de

  Belgische en Duitse Eifel en de Ardennen. Het pad is tot na

  Sankt Vith vlak of (langdurig) vals plat, omdat treinen geen steile

  klims aankonden. 

- De handbikeroutes van de Vennbahn bestrijken het traject van 

  Aken tot Sant Vith. Je kunt ze in de lijst met handbikeroutes

  vinden na de Nederlandse handbikeroutes. Je ziet dan bij een

  zestal Belgische en vervolgens Duitse routes bij de startplaats

  'Vennbahn' vermeld. 

- Vanaf 4 kilometer na Raeren tot Kalterherberg gaat de Vennbahn

  weliswaar door Duits gebied, maar is het grondgebied van het

  fietspad Belgisch. Alleen van Lammersdorf tot Konzen is er een 

  tussenstuk waar de Vennbahn niet omgeven is door Duits gebied. 

  Hier is de Belgische grens precies gelegd naast de oostrand van

  deze voormalige spoorweg. Zo verkreeg België de zeggenschap

  over het volledige spoortraject. Alleen het bovenste deel,

  tussen Raeren en Aken, is in Duitse handen gebleven. 

  Als je op het extra kaartje (hierboven) inzoomt, kun je de zwarte,

  gestippelde grenslijnen langs het fietspad zien.

- Na elke kilometer staat er een kilometerpaal met het aantal

  kilometers, gerekend vanaf Aken. Waar de (Belgische)

  Vennbahn omgeven is door Duits gebied, of waar de Belgisch-

  Duitse grens precies de Vennbahn volgt, is er om de halve

  kilometer een km-paal, met daarop het noodnummer 112,

  en, in een aantal gevallen, ook het nummer voor minder

  acute nood: 032 - 08 - 05   - 00xx. Achter de twee nullen gaat

  het cijfer steeds per halve km met één omhoog. Deze continue

  verspringing volgt de locaties op het traject. Het eerste bord

  met deze gegevens komt een paar kilometer na Raeren, namelijk

  bord `27 km` met het telefoonnummer 032 - 08 - 05   - 0013.

  Bij 27,5 km-paal is dit 032 - 08 - 05   - 0014. Aan het netnummer (032)

  is te zien dat het gaat om hulpverlening door België, ook al

  is de gebruiker van het fietspad omgeven door Duits gebied,

  maar wel op Belgische Vennbahn-grond. 

- De Vennbahn is opgenomen in het knooppuntennetwerk.

  De knooppunten heb je echter niet nodig, want je volgt gewoon

  het voet-/fietspad. Wil je de knooppunten toch weten, dan vind je

  die hierboven op de extra kaart met de handbikeroute.  

Horeca

Er is geen horeca vlak langs het traject. Wel is er in Roetgen tussen km-bord 31 en 31,5 aan de zuidkant van de hoofdweg met de rood-witte hekjes een toeristisch informatiegebouw, waar wc’s zijn (tevens invalidentoilet) en een waterkraan. Zowel binnen als buiten kun je je eigen eten en drinken nuttigen. Koffie uit de automaat kost er 1 of 2 euro. Bij mooi weer is er een verkooppunt voor ijs en koffie/ thee (met hoge prijzen). Ook is er een oplaadpunt. 

Stadje Monschau
De Vennbahn ligt veel hoger dan het toeristisch stadje Monschau. Een bezoek aan Monschau heen en terug met je handbike is sterk af te raden. De afstand heen is 2,5 km dalen. Terug zal veel van je accu vergen. Het stadje zelf heeft overal keitjes die het rijden met rolstoel of handbike bijna onmogelijk maken. Wil je desondanks toch gaan, dan moet je niet het richtingbordje ‘Altstadt’ nemen, maar ‘MO-Imgenbroich’ (bij de hoofdweg). 

Links

www.vennbahn.eu/nl    o.a. voor meldingen van werkzaamheden

-  https://nl.wikipedia.org/Vennbahn  over de geschiedenis en

   de huidige situatie

-  https://historiek.net/vennbahn o.a. over de Belgische corridor. 


Overzichtskaartje ‘routiq.com/nl’ met alle handbikeroutes in Nederland en Belgisch Limburg

overzichtskaartje   p. 1    overzichtskaartje   p. 2
Vanuit een afzonderlijke handbikeroute in Routiq kun je doorklikken naar dezelfde handbikeroute in ‘handbiken.nl/routes’ voor alle verdere gegevens.


Handleiding bij de handbikeroutes       handleiding


Samensteller  Paul de Jong

Overige Handbikeroutes
Naam
Start
Via
Finish
Afstand (km)