Wat de Tokyo-handbike van Jonas Van de Steene zo bijzonder maakt

Technisch expert Mark Van Extergem onthult de laatste details

Technisch expert Mark Van Extergem onthult de laatste details

Details beslissen bij wereldtoppers vaak over winst of verlies. Dus op de Paralympische Spelen kunnen deze ‘marginal gains’ ook doorslaggevend zijn. En daar horen technische snufjes bij, die meestal geheim blijven. Toch vertelt Mark Van Extergem vanuit de Belgische ‘Bike Valley’ bij Genk openhartig over de perfecte Tokyo-handbike voor Jonas Van de Steene (MH4). Een zoektocht naar het ideale evenwicht tussen gewicht, aerodynamica en sterkte van de Quickie®Shark RS van carbon,


Mark vormt met Didier Damiaans en enkele andere specialisten een vrijwilligersteam. Aluminium lassen, onderdelen printen, carbonconstructies? Het heeft geen geheimen voor deze technici, die onbetaald werken en bijna allemaal rolstoelgebruiker zijn. Altijd zijn ze op zoek naar verbeteringen aan de handbikes van hun grote favoriet Jonas. Mark: ‘Onze Belgische topper doet er alles voor om in Tokyo een medaille te veroveren. De snelheden in het H4-peloton liggen steeds hoger, belachelijk. Wie geen 42 kilometer per uur kan trappen is kansloos. Dus Jonas moet mee. Dan moet zijn materiaal ook optimaal zijn, hè?’


Mark Van Extergem racete vroeger samen met Jonas. Nu helpt hij hem aan de best mogelijke handbike.


Mini-maxi

Mark en zijn vrienden werken altijd met Jonas’ gesponsorde standaardhandbike, de Quickie® Shark RS van carbon. Ze speuren naar kleine veranderingen met een groot effect op het gewicht of op de aerodynamica van de handbike. Dat doen ze in goede verstandhouding met fabrikant Sunrise Medical in Duitsland en de handbikers van het #Team Sunrise. Zo profiteren anderen ook van hun inspanningen. Het geheim zit in kleine dingen, legt Mark uit. ‘Onze renner wil bijvoorbeeld met een bepaald type powermeter rijden. Maar dat type past niet op de standaard as. Wel, dan maken we daar gewoon een aparte moer voor.’


Jaagpadtest

Een ander voorbeeld zijn de aluminium handvatten naar de wens van Jonas. Hij wilde een iets andere hoek en dikte dan gangbaar is. Die heeft het team ontworpen en gelast. Ze voldoen prima. Hetzelfde verhaal geldt voor de cranks. Maar met de nieuw ontworpen Quickie carbonvork liep het iets anders. Na een grondige test op het lange  jaagpad naast het Albertkanaal was Jonas toch niet zo enthousiast over het comfort. Dus rijdt hij in Tokyo weer met zijn vertrouwde Shark RS aluminium voorvork.


Het ontwerp van het handvat en de realisatie ervan.



Belgische Bike Valley

Jonas dicht zichzelf op de Spelen een medaille toe in de tijdrit. Dat vraagt om een maximale aerodynamica van handbike en houding van de renner. Na windtunneltesten in de Belgische Bike Valley bij Genk heeft het technische team zich gebogen over elke vierkante millimeter van de Quickie® Shark RS van carbon. Het spiegeltje, de voetsteunen, het handvat, de bumper, de 26” voor- en de 20” achter banden – alles is bekeken. ‘In die windtunnel hebben ze ervaring met de racefiets en de houding van werelduurrecordhouder Victor Campenaerts. Uiteindelijk kon tachtig procent van onze verbeterideeën in de prullenbak. Maar dat geeft niet, want zo weet je zeker wat wel en niet werkt.’


Aparte tijdritbike?

Volgens Mark zal aerodynamica een steeds grotere rol gaan spelen. Hij verwacht dat renners binnenkort met twee verschillende handbikes naar de internationale wedstrijden zullen komen. Een iets zwaardere, meer aerodynamische, oncomfortabele handbike voor de tijdrit. En een lichter,  wendbaarder, comfortabeler model voor de wegwedstrijden. Net als in het valide wielrennen. ‘Dat gaat natuurlijk in de papieren lopen, maar wie een kans wil maken in beide disciplines zal mee moeten met die trend’, aldus de technische expert van Jonas.


Specificaties van Jonas’ Quickie® Shark RS voor Tokyo

12-08-2021
Wil je regelmatig interessant handbike­nieuws ontvangen?
Laat dan hier je gegevens achter en ontvang regelmatig de Handbiken.nl Nieuwsbrief!
Overig nieuws