KNWU-trainer Jenning Huizenga ziet alle details in zijn databank met toppers

Hoe presteer je als para-cyclingrenner in Parijs op de toppen van je kunnen?

Hoe presteer je als para-cyclingrenner in Parijs op de toppen van je kunnen?

In de eerste week van september moet het op de Parijse wegen gebeuren. Dan staan de tijdrit en de wegrace voor de para-cycling wegrenners op het wedstrijdprogramma. Dus op dát moment moet iedereen tiptop voorbereid zijn. Aan Jenning Huizenga, KNWU-trainer en assistent-bondscoach, de simpele vraag: hoe doe je dat – het prestatieniveau van deze renners in de resterende periode opvoeren tot honderd procent?


Geheimzinnig glimlachend opent Jenning zijn laptop op een tafeltje op Papendal: ‘Hierin bewaar ik mijn boekhouding van alle Nederlandse para-cycling kandidaten voor Parijs – en voor zover mogelijk ook van hun concurrenten. 100 Procent zijn op de Paralympische Spelen in Parijs is inderdaad waar iedereen naar streeft. Maar elk land vliegt dat op zijn eigen wijze aan. In Nederland werken we toe naar optimalisatie op drie gebieden.’

  1. input: fysiek vermogen verhogen;
  2. output: weerstanden verlagen;
  3. met vertrouwen en plezier er samen vol voor gaan.


Input

Een recent voorbeeld van de fysieke aanpak: op 21 juni post Paralympisch en wereldkampioen Mitch Valize (MH5) zijn heuveltraining van die dag op Strava. “Simulatiewerk” staat eronder. Op het laptopscherm van Jenning verschijnt een extreem gedetailleerde grafiek van deze training, gelardeerd met cijfertjes tot achter de komma. Je kunt precies aflezen wat en hoe Mitch die dag heeft gepresteerd op een segment van de Eyserweg/Trintelerberg in Zuid-Limburg. Dat segment komt namelijk in lengte en percentage redelijk overeen met de eerste helling van het parkoers in Parijs. Vandaar dat “simuleren”.



Jenning: ‘Ik kijk bij zo’n trainingsrit naar de snelheid en het geleverde wattage. Zowel op de helling als op het stuk vals plat daarna, want dáár moet je in Parijs goed zijn om in de tijdrit het verschil te maken en om in de wegrace zelf te demarreren of anderen te kunnen volgen.’


In zijn laptop staan ook historische data over Mitch en de andere handbike-kandidaten voor Parijs (Chantal Haenen, Jennette Janssen, Mark Mekenkamp, Tim de Vries en Jetze Plat). Data over hoe hun power zich in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. Hoe zij presteerden tijdens tests, op trainingskampen, in tijdritten, in vlakke wegraces en op hellend terrein. Ja, zelfs hoe ieders bochtentechniek verbeterd is. Uiteindelijk blijkt elk detail door Jenning in cijfers te vatten. Als bondstrainer weet hij exact hoe de renners al die cijfertjes richting september 2024 kunnen optimaliseren. Maar hoe dan, dat is het geheim van de smid…


Output

Mitch Valize test zijn ideale houding en materiaal op de wielerbaan in Alkmaar.


De wielerbaan in Alkmaar is een ideale plek om de aerodynamica van mens en materiaal te testen. In diverse sessies is al van alles aan bod gekomen. Jenning: ‘Op deze overdekte baan staat de lucht stil. Aan de hand van een energiebalans kan ik precies meten hoeveel luchtweerstand iemand op de fiets ondervindt in een bepaalde houding: liggend of juist iets omhoog, met de armen langs de romp of iets wijder naar buiten. Ook de fiets en diverse typen wielen en helmen zijn in Alkmaar onder de loep genomen. Bij de Vrije Universiteit hebben we, samen met KNWU Para-talentcoach Albert Smit, de rolweerstand van de bikes getest. Zo weten we welk materiaal optimaal is. Dat is dan ook nog eens in de praktijk getest tijdens de Wereldbekers. Behalve de kleding, want die moeten we nog krijgen.’


Vertrouwen

Hoewel Jenning KNWU-trainer is, is hij niet de persoonlijke trainer van de tophandbikers, maar wel van sommige cycling-renners. Iedere handbike-kandidaat voor Parijs heeft zijn of haar eigen trainer. Die keuze is vaak een persoonlijke kwestie van jarenlang vertrouwen. Deze trainers stellen de individuele trainingsschema’s op. Zij delen de data van hun pupillen regelmatig met Jenning, die zo mee kan kijken en het totaaloverzicht houdt. Wie straks in Parijs start moet een reële kans maken op goud. Dat is de harde eis van NOC*NSF voor heel TeamNL. Op 11 juli maakt bondscoach Floris Goesinnen bekend welke para-cyclingrenners volgens hem de meeste kans maken op goud. Hij baseert zich daarbij op een interne matrix met uitslagen van wedstrijden waar punten te verdienen zijn voor de Paralympische Spelen.


Puntjes op de i

Van 20 juli tot 10 augustus vertrekt een deel van de para-selectie op hoogtestage naar het Franse Alpendorp Tignes. Sommigen blijven thuis en slapen in een lagedruk tent - met hetzelfde effect: de aanmaak van meer rode bloedlichaampjes die extra zuurstof naar de spieren transporteren. Ook in 2023 is de selectie daar al op hoogtestage geweest. Zodoende kent Jenning hun relevante waardes en kan hij die vergelijken met nu. Dat geeft de sporters vertrouwen. En het is een heel plezierige plek om te zijn. Voor en na Tignes doen de toppers thuis op de Tacx of op de weg hittetrainingen met warme kleding aan. Dat bevordert hun bloedplasmavolume.

Jenning legt uit wat er op hoogte met een lichaam gebeurt. ‘Dan gaat je hartslag omhoog en ook je metabolisme. Het is dus belangrijk dat het lichaam genoeg energie beschikbaar heeft om zich aan te passen. Sportdiëtist Rob van der Werf gaat mee om daarop toe te zien. Hij zorgt onder meer voor individueel aangepaste herstelmaaltijden, die de renners meteen na de training nuttigen in de busrit terug naar hun appartementen in Tignes.’


Het moment suprême in Parijs

Het wegparkoers voor para-cycling in een voorstad van Parijs.Het rondje van 13,9 km gaat linksom.

Tussen 10 en 30 augustus werken de para-wegrenners thuis hun laatste trainingen af. Het is de bedoeling dat iedereen fit en uitgerust aankomt in Parijs De eerste dag in het Olympisch Dorp is bestemd om rustig te genieten van de speciale omgeving. Daarna wordt nog licht getraind, tot en met de parkoersverkenning op 3 september. ‘Dan is de voorbereiding achter de rug en kan iedereen vol vertrouwen van start voor de tijdrit op 4 september. Na de finish van de tijdrit kan ik op mijn laptop meteen aan ieders waarden zien of hij/zij fysiek op honderd procent zit. Met die kennis kunnen we individuele wedstrijdplannen opstellen voor de wegraces op 5, 6 en 7 september. Zelf zit ik bij de tijdritten in een volgauto. Tijdens de wegraces sta ik waarschijnlijk ergens langs het parkoers om tijdverschillen op te nemen en aanwijzingen te geven.’

Na zijn laatste dag in Parijs sluit Jenning Huizenga zijn boekhouding nog niet af. Want het WK in Zürich volgt nog op 21 september. Daarna is het off-season en begint een nieuw hoofdstuk richting Spelen in Los Angeles 2028.


Tekst Rogier Wiercx/Handbiken.nl
Foto Mitch: Jenning Huizenga

01-07-2024
Wil je regelmatig interessant handbike­nieuws ontvangen?
Laat dan hier je gegevens achter en ontvang regelmatig de Handbiken.nl Nieuwsbrief!
Overig nieuws