Sourbrodt (BE) - omgeving Monschau (DU), over de Vennbahn in de Eifel h/t
Route in het kort
Route op kaart
Omschrijving
Sourbrodt (BE) - omgeving Monschau (DU), over de Vennbahn in de Eifel h/t
Basisafstand 29 km heen en terug samen
Ook afstand zelf te bepalen, en max. 55 km en 64 km. Zie 'ingekorte route', en uitgebreide route 1' en 'uitgebreide route 2'.
Mogelijke startplaatsen
1. Rue de la Station 48, Sourbrodt (BE). Op je navigatie komt mogelijk ' Waimes' of 'Weismes' te staan. (50.466216, 6.154369). Met de auto kom je er als volgt. Vanuit Eupen richting Malmédy ga je in Sourbrodt linksaf richting Elsenborn. Na 2 km kom je op de plaats waar de Vennbahn de weg oversteekt (rood / groen wegdek, rode pilonen). Links van de hoofdweg kun je parkeren.
Je komt als volgt op de handbikeroute. Neem het fietspad (groen wegdek) in noordelijke richting, richting Monschau.
2. Bahnhof Kalterherberg (voormalig stationnetje), Am Breitenbach 5, Bütgenbach (Leykaul) (50.519814, 6.205885). De ligging van het dorp Kalterherberg is hoger dan die van het voormalig stationnetje, waar het mogelijke startpunt is. Vanuit dit dorp kom je er met de auto als volgt. Neem richting Elsenborn / Bütgenbach. Direct na de Belgische grens sla je RA, richting Küchelscheid. Kom je echter vanuit de tegengestelde richting (Sourbrodt / Bütgenbach / Elsenborn richting dorp Kalterherberg), dan moet je vlak voor de grens LA slaan, richting Küchelscheid.
Mogelijk geeft de navigator niet verder aan dan het begin van de afdaling, maar je moet 800 meter doorrijden tot onderaan. Links van de bocht is een onverharde, maar bruikbare parkeerplaats. Het fietspad ligt erlangs.
Je komt op dit fietspad door, met je neus gericht naar dit pad, eerst kort naar rechts te fietsen op een gewoon stukje weg. Op het fietspad ga je linksaf richting Sant Vith.
Mocht je met de handbike naar dit startpunt gaan, dan is er op het eind een steile afdaling, die heen en terug te doen is. Controleer vooraf goed je rem en (mogelijk) je reserve-rem.
3. Bij het voormalige stationnetje van Monschau ligt een kleine parkeerplaats. Een huisnummer is er niet. Het intypen van ‘Eupenerstrasse’ levert niets op. Met de navigatie is het alleen met de coördinaten te bereiken: 50.564019, 6.231953. De parkeerplaats heeft het risico dat hij op drukke dagen vol is. In het aangrenzende Mützenich is geen geschikte parkeerplaats te vinden.
Dit startpunt ligt 2,5 km verwijderd van het toeristische centrum van Monschau. Zie hieronder: ‘Stadje Monschau’.
Je komt als volgt op de handbikeroute. Neem het fietspad in zuidelijke richting Sourbrodt / Sankt Vith.
Kenmerken
De route is geen rondrit. Heen en terug zijn hetzelfde. Het wegdek is uitstekend. Er is geen gemotoriseerd verkeer, behalve bij een enkel oversteekpunt.
Er is slechts één keer een kort klimmetje, namelijk waar het traject van de railbike (trapfiets op spoorrails) korte tijd uit het zicht verdwijnt.
Route-aanduiding van de basisroute 29 km
VANUIT KALTERHERBERG
VANUIT OMGEVING MONSCHAU
Extra kaartje basisroute, interactief,
scherp ingekleurd en met knooppunten en GPX
‘routiq.com/nl’: 5022024 Sourbrodt - omgeving Monschau
- Met het plusteken in het kaartje kun je inzoomen om de kaart
gedetailleerder te maken en mogelijk verborgen
knooppuntnummers (kleine rondjes) op te roepen.
- Als je de linker muisknop ingedrukt houdt, kun je met de kaart
schuiven.
Ingekorte route
Omdat de route heen en terug hetzelfde is, kun je zelf bepalen wanneer je omkeert.
Uitgebreide route 1 max. 64 km
Uitgebreide route 2 max. 55 km
Je kunt de handbikeroute Sourbrodt - Waimes er (deels) bij doen. Je bepaalt zelf waar je omkeert. Als je in Sourbrodt gestart bent, steek je na terugkomst de weg over richting 'Waimes / Sankt Vith'. Als je in omgeving Monschau of Kalterherberg gestart bent, ga je bij het (eerste) keerpunt niet terug, maar steek je de weg over richting Waimes / Sankt Vith.
Beschrijving van het landschap
Op Duits grondgebied hebben de fietsers van de Vennbahn overwegend voorrang; op Belgisch grondgebied juist niet.
Opmerking 2
De Vennbahn heeft als aanduiding: L48 = Ligne 48, dezelfde aanduiding als de voormalige spoorlijn. Op Belgisch grondgebied heten de trajecten voor langzaam, recreatief verkeer: RAVEL. De Vennbahn in België is dus RAVEL L48.
Opmerking 3
In aansluiting op 'Roetgen - omgeving Monschau' zou het logischer geweest zijn de de route de naam 'omgeving Monschau - Sourbrodt' te geven. Dit zou echter suggereren dat de start bij Monschau is, maar een start is hier vanwege een paar nadelen niet aan te raden. Daarom heb ik de namen omgedraaid vanwege een aan te raden start in Sourbrodt.
Stadje Monschau
De Vennbahn ligt veel hoger dan het toeristisch stadje Monschau. Een uitstapje met de handbike naar Monschau heen en terug is sterk af te raden. De afstand heen is 2,5 km dalen. Terug zal het klimmen veel van je accu vergen. Het stadje zelf heeft overal keitjes die het rijden met rolstoel of handbike bijna onmogelijk maken. Wil je desondanks toch gaan, dan moet je niet het richtingbordje ‘Altstadt’ nemen, maar ‘MO-Imgenbroich’ (bij de hoofdweg).
Vennbahn
- De Vennbahn is een voormalige spoorlijn die omgezet is in een
internationaal verhard voet-/fietspad. Dit pad loopt van Aken (DU)
via Raeren (BE), Roetgen (DU), Monschau (DU), Sourbrodt (BE),
Waimes (BE) en Sankt Vith (BE) naar Troisvierges (LU), door de
Belgische en Duitse Eifel en de Ardennen. Het pad is tot na
Sankt Vith vlak of (langdurig) vals plat, omdat treinen geen steile
klims aankonden.
- De handbikeroutes van de Vennbahn bestrijken het traject van
Aken tot Sant Vith. Je kunt ze in de lijst met handbikeroutes
vinden na de Nederlandse handbikeroutes. Je ziet dan bij een
zestal Belgische en vervolgens Duitse routes bij de startplaats
'Vennbahn' vermeld.
- Vanaf 4 kilometer na Raeren tot Kalterherberg gaat de Vennbahn
weliswaar door Duits gebied, maar is het grondgebied van het
fietspad Belgisch. Alleen van Lammersdorf tot Konzen is er een
tussenstuk waar de Vennbahn niet omgeven is door Duits gebied.
Hier is de Belgische grens precies gelegd naast de oostrand van
deze voormalige spoorweg. Zo verkreeg België de zeggenschap
over het volledige spoortraject. Alleen het bovenste deel,
tussen Raeren en Aken, is in Duitse handen gebleven.
Als je op het extra kaartje (hierboven) inzoomt, kun je de zwarte,
gestippelde grenslijnen langs het fietspad zien.
- Na elke kilometer staat er een kilometerpaal met het aantal
kilometers, gerekend vanaf Aken. Waar de (Belgische)
Vennbahn omgeven is door Duits gebied, of waar de Belgisch-
Duitse grens precies de Vennbahn volgt, is er om de halve
kilometer een km-paal, met daarop het noodnummer 112,
en, in een aantal gevallen, ook het nummer voor minder
acute nood: 032 - 08 - 05 - 00xx. Achter de twee nullen gaat
het cijfer steeds per halve km met één omhoog. Deze continue
verspringing volgt de locaties op het traject. Het eerste bord
met deze gegevens komt een paar kilometer na Raeren, namelijk
bord `27 km` met het telefoonnummer 032 - 08 - 05 - 0013.
Bij 27,5 km is dit 032 - 08 - 05 - 0014. Aan het netnummer (032)
is te zien dat het gaat om hulpverlening door België, ook al
is de gebruiker van het fietspad omgeven door Duits gebied,
maar wel op Belgische Vennbahn-grond.
- De Vennbahn is opgenomen in het knooppuntennetwerk.
De knooppunten heb je echter niet nodig, want je volgt gewoon
het voet-/fietspad. Wil je de knooppunten toch weten, dan vind je
die hierboven op de extra kaart met de handbikeroute.
Horeca
Links
- www.vennbahn.eu/nl ook voor melding van (tijdelijke)
overzichtskaartje p. 1 overzichtskaartje p. 2
Vanuit een afzonderlijke handbikeroute in Routiq kun je doorklikken naar dezelfde handbikeroute in ‘handbiken.nl/routes’ voor alle verdere gegevens.
Handleiding bij de handbikeroutes handleiding