Van kolenmijnverleden in Zolder naar kolenmijnverleden in Beringen

Route in het kort

Start
Het betreft hier de hoofd­start­plaats. In de route-omschrij­ving kunnen ook alter­natieve start­plaatsen voor­komen.
Heusden-Zolder (Li, BE)
Via
mijnschachten Beringen
Finish
Heusden-Zolder
Soort
Rondje (zelfde begin- en eindpunt)
Afstand
Het betreft hier de basis­afstand. Bijna alle routes hebben ook alterna­tieve afstanden.
34.0 km
GPX
Lees hier meer over GPX.
Link
Link naar AllTrails, het voormalige GPSies

Route op kaart

Omschrijving

Afstand    34,2 km. Geen ingekorte en uitgebreide route.

Mogelijke startpunten
  1. Schachtplein, Heusden-Zolder (coördinaten 52.041045, 5.328950).  Vanuit Maastricht is dit 45 km; vanuit Antwerpen 76 km; vanuit Leuven 58 km, en vanuit Eindhoven 52 km. Je ziet er voormalige mijngebouwen. Het parkeerterrein heeft 12 parkeerplaatsen voor invaliden bij het moderne rode gebouw (De Verdieping).
    Vanaf de snelweg (afslag 29 Houthalen-Helchteren van de E314) tot het parkeerterrein is het 7,5 km. Na de afslag ga je over een drukke twee-baansweg. Ga na het tweede stoplicht bijtijds naar de linker strook om bij het derde stoplicht in te voegen voor linksaf. Hierna ga je over binnenwegen naar het parkeerterrein. Nog voor het parkeerterrein zie je een aantal parkeervakken voor mindervaliden. Rijd nog 200 meter verder voor een veel groter parkeerterrein. Daar heb je meer ruimte. Na je handbiketocht leidt de navigatie je over andere wegen terug naar de snelweg dan de heenweg. Als je moet afslaan naar de snelweg, staat er op het wegdek ‘BUS’. Deze strook is ook voor gewoon autoverkeer.
    Je komt op de handbikeroute door de parkeerplaats te verlaten waar je hem bent opgegaan, en LA te slaan. Bijna direct daarna steek je op de T-kruising over naar het fietspad, waar je LA slaat. Na 500 m ben je bij knooppunt 311. Hier ga je RA naar 307.
  2. Sporenpark (geen huisnummer) te Beringen-Mijn (coördinaten 51.071888, 5.223088). Vanuit Maastricht is dit 53 km; vanuit Leuven 57 km, en vanuit Eindhoven 60 km. Vanaf de snelweg (afslag 26 Beringen van de E313) tot het parkeerterrein is het 7 km. Er zijn twee vakken voor mindervaliden.
    De weg bij de parkeerplaats ligt parallel aan het fietspad van de route (langs de oude locomotief).
    Je komt als volgt op de route. Ga naar het fietspad bij de oude locomotief. Misschien moet je eerst even richting de mijngebouwen fietsen en dan linksaf het fietspad opdraaien. Neem richting 503; d.i. van de mijngebouwen af.

Kenmerken

• Het grootste deel van de route bestaat uit vrij liggende fietspaden. Deze zijn vrij breed. Meestal is er geen autoverkeer. Het wegdek is voornamelijk goed asfalt.
  • Vanaf Zolder-Mijn moet je richting 307 even bedacht zijn op twee dieper liggende putdeksels op het betonnen fietspad.
  • Daarna ga je 4,5 kilometer over een vrij liggend fietspad door een bos. Hiervan zijn twee stroken niet geasfalteerd, maar de ondergrond is zo hard dat er nauwelijks verschil is met verhard. Na elkaar zijn deze stroken 0,5 km en 1 km.
  • Verder zijn er in dit traject door het bos vier hellingen, zoals die ook in duingebied en de Veluwe voorkomen.
  • Beringen-Mijn naderend (richting 503) krijg je een korte klim over een fietsbrug.
  • Na Beringen-Mijn fiets je naast en over een voormalige spoorweg met een spoorbrug die een geringe steilte heeft.
  • Langs het kanaal is er helaas een laatste stuk van 600 m, na restaurant Waterzicht, van knp 306 naar 304, waar je te maken hebt met harde richels in het beton en met twee lage steile verhogingen van asfalt die op verkeersdrempels lijken. Fiets hier heel langzaam. Anders krijgt je handbike een te harde klap. Meteen hierna is er een klim over een brug, waarna je het kanaal verlaat. In de route-aanduiding staan het harde asfalt en de klim vermeld.
  • Vervolgens ga je over een voormalige spoorweg (6,5 km) richting Zolder-Mijn. Hierna is het betonnen fietspad (900 m) minder comfortabel door richels in het beton.

Veiligheid

Van Zolder-Mijn tot Beringen-Mijn is er vijf keer een oversteek van een voorrangsweg om rechtdoor te gaan of meteen linksaf. De veiligheid is verraderlijk. Doordat het een rustig gebied is met weinig autoverkeer, verwacht je geen gevaar en ben je geneigd minder goed op te letten. Toch kan een auto daar nog hard rijden. Bovendien is het zicht door de begroeiing slecht. Daarom is het aan te raden voor de oversteek eerst te stoppen en goed te kijken.
Na Beringen-Mijn zijn er tot voor het kanaal oversteekpunten waar je eerst tussen stalen platen door moet om je snelheid te remmen. Deze oversteekpunten vormen geen probleem.

Opmerking 1

De route gaat van het ene voormalige mijnencomplex naar het andere, en via een andere route weer terug. Bij elk van de twee voormalige mijnen kun je starten, namelijk bij Zolder-Mijn en bij Beringen-Mijn. Beide hebben imposante mijngebouwen, een of meer koeltorens en een stalen toren-mijnschacht. In de gebouwen zijn bedrijven en overheidsvoorzieningen gevestigd. Ook elders in Belgisch Limburg staan er voormalige mijncomplexen, vijf in getal.
In Nederlands Limburg is het zichtbare mijnverleden vernietigd. In Belgisch-Limburg is echter te zien wat er ook in Nederlands-Limburg had kunnen staan.
Het mijnverleden is ook af te lezen aan twee fietspaden van deze handbikeroute, namelijk een keer vanuit Beringen-Mijn, en de andere keer naar Zolder-Mijn (verbinding met Albertkanaal). Deze twee fietspaden zijn aangelegd op of naast voormalige spoorlijnen voor goederen- en kolenvervoer. Zelfs het systeem van het fietsknooppuntennetwerk komt voort uit het mijnverleden van Belgisch Limburg. In deze provincie is het netwerk ontstaan. Een mijningenieur bedacht dit netwerk-systeem vanuit de manier waarop men zich in het ingewikkelde mijngangenstelsel oriënteerde voor loop- en rijroutes.
Opmerking 2
Het knooppuntentraject verlaat noodgedwongen via knooppunt 343 enkele kilometers het Albertkanaal om er later weer terug te keren. Dit is, omdat dit stuk langs het kanaal van maandag tot vrijdag afgesloten is voor verkeer vanwege een erlangs gelegen havenkade. De omleiding (6 km), bestaat echter voornamelijk uit nietszeggende straten. Daarom is het beter de route alleen in het weekend te fietsen. De onderstaande route-aanduiding blijft het kanaal volgen. Wie toch op een werkdag wil fietsen, vindt onder de route-aanduiding een toevoeging.
Op de kaart hiernaast gaat de route van het kanaal af, maar dit komt, doordat het stukje langs het kanaal is geprogrammeerd als: geen fietspad.
Opmerking 3
Op de terugweg, tussen 304 en 311, waar het fietspad over een voormalig spoortraject gaat, kun je bij een splitsing het beste rechts aanhouden. Dan voorkom je een klimmetje.
Opmerking 4
Van Zolder-Mijn naar Beringen-Mijn volg je tegelijkertijd de Kempenroute en de Vlaanderenroute.
Opmerking 5
Let bij het oversteken op gootjes langs de weg. Ga er niet te hard overheen. Je komt ze een paar keer tegen.
Opmerking 7
Meer dan in Nederland laten Belgen je voorgaan waar ze dat niet hoeven te doen. Wees daarop bedacht.
Opmerking 8
Een uitbreiding en inkorting zijn achterwege gelaten vanwege geringe vermindering in afstand, te veel beschrijving, ongunstige wegen en verlies van een mooi gedeelte.

Route-aanduiding met knooppunten

VANUIT HEUSDEN-ZOLDER   (basisroute)
-  Schachtplein

-  na verlaten van parkeerterrein LA
-  TKr: oversteken naar fietspad en LA
-  (311)   - ri 307
-  na 1 km: 2x na elkaar: let op

stoeprand, gootje en verkeer
-  307   - na LA naar 518

al gauw, na 250 m:

bordje RA naar 518
-  na 2,5 km (midden in bos)

mogelijk onduidelijk bordje

bij vorksplitsing: ga schuin rechts

tussen rood-wit door

2x hard, verhoogd asfalt
-  304 - 311 - ri 316  - na 500 m RA einde
--------------------------------------------
Zie opmerking 2. Wie langs het kanaal niet RD, maar LA naar 343 gaat, vervangt   ‘ri 343’  t/m  ‘kanaal’   door
-  343  - ri 306
-  na 1,2 km op rotonde niet LA

(later onverhard),

maar RD (2e afslag)
-  na 1,3 km bordje RA naar 306
------------------------------------------------------

VANUIT BERINGEN-MIJN

-  Sporenpark
-  naar fietspad bij oude locomotief.

-  ri 503; d.i. van de mijngebouwen af

2x hard, verhoogd asfalt
-  304 - 311   - ri 307
-  na 1 km: 2x na elkaar:
   let op stoeprand, gootje en verkeer
-  307  - na LA naar 518

al gauw, na 250 m:

bordje RA naar 518
-  na 2,5 km (midden in bos)

mogelijk onduidelijk
   bordje bij vorksplitsing:
   ga schuin rechts

tussen rood-wit door
-  518 - 310 - 341   - ri 503
-  na 1,3 km einde
-----------------------------------------
Zie opmerking 2. Wie langs het kanaal niet RD, maar LA naar 343 gaat, vervangt  ‘ri 343’  t/m  ‘kanaal’  door
-  343  - ri 306
-  na 1,2 km op rotonde niet LA,
   (later onverhard),

maar RD (2e afslag)
-  na 1,3 km bordje RA naar 306

------------------------------------------------------

Beschrijving    (basisroute)

Na Zolder-Mijn ga je eerst een kilometer langs een bedrijventerrein. Daarna ga je tot aan Beringen-Mijn door bosgebied (15 km). Vervolgens fiets je langs de mijngebouwen om, opnieuw door groen, bij het Albertkanaal uit te komen. Ongeveer 6 kilometer fiets je langs het kanaal. Op werkdagen moet je echter even van het kanaal af om er later weer verderop terug te komen. Na het Albertkanaal ga je gedurende 7 kilometer door bos en landelijk gebied. Na een stukje langs bedrijven ben je weer in Zolder-Mijn.

Horeca
  • Zolder-Mijn. Als je vanuit het parkeerterrein richting zuidwesten langs het gebouw loopt en er verder omheen, kom je twee keer een restaurant met terras tegen.
  • Het Fonteintje, na knp 518.
  • Beringen-Mijn. Je komt hier vanzelf langs. Voor wie start in Beringen-Mijn, is het vlak voor het eindpunt.
  • Waterzicht; brasserie aan het water, gelegen langs het Albertkanaal bij 306.

Samensteller  Paul de Jong

vlag beMaasmechelen
langs de Zuid-Willemsvaart, Leut
28.1
Fumal en het dal van de Mehaigne
vlag beFumal
dal van de Mehaigne, Hannut
35.0
Lincent, door de Waalse Haspengouw
vlag beLincent
vlag nlGrevenbricht
22.0
Maastricht-Noord en het Maasdal
vlag nlMaastricht-Noord (Li, NL)