Ambities in 2018

We staan aan de vooravond van het nieuwe wedstrijdseizoen. Afgelopen winter heb ik weer hard getraind en zijn de nodige dingen veranderd. De belangrijkste: een nieuwe trainer en dus ook een nieuw trainingsschema. Na twee jaar lekker met het handbiketeam van Adelante on Wheels te hebben getraind, was het tijd om volledig gebruik te gaan maken van de staf van de KNWU. Met Albert Smit, talentcoach van het talententeam, als coach ging het roer helemaal om. Ik ben meer maar ook anders gaan trainen. Voorheen trainde ik drie keer per week in de handbike, waarvan twee korte intervaltrainingen en een duurtraining, met daarnaast nog twee keer krachttraining. Tegenwoordig train ik vier en soms wel vijf keer per week in de handbike met de focus meer op duur en lange intervallen. Het aantal krachttrainingen is hetzelfde gebleven, maar wel geoptimaliseer.
 
Een nieuwe trainer met een nieuw trainingsschema, allemaal mooi en aardig, maar heeft het ook zijn vruchten afgeworpen? Als we de resultaten uit het testlaboratorium mogen geloven wel. Ik heb een enorme sprong gemaakt. Zowel mijn basisconditie als mijn duur-uithoudingsvermogen zijn met bijna 20% gestegen ten opzichte van een jaar geleden. En niet geheel onbelangrijk, dat is ook goed te merken tijdens de trainingen. Mijn belastbaarheid en spierkracht zijn toegenomen, oftewel Ik kan hogere wattages rijden. Niet alleen tijdens de intervaltrainingen, maar ook bij duurtrainingen. Nu afwachten of we dit ook tijdens de wedstrijden gaan zien.

 
Het nieuwe wedstrijdseizoen

De generale repetitie was afgelopen weekend met de Knipscheer-tijdrit van 21 km door de polders bij Almere. Het ‘echte werk’ begint komend weekend met de eerste NHC wedstrijd van het jaar. In Rotterdam wordt de spits afgebeten met een sterk deelnemersveld. Vervolgens doe ik het een aantal weken rustig aan, want mei wordt nogal een drukke maand die begint met de World Cup in Oostende. Daar moeten we gaan knallen. Het doel? Heel simpel: me kwalificeren voor het WK! Verder rijd ik in mei nog achtereenvolgens de Marianne Vos Classic, de Cologne Classic en de Handbike Marathon in Utrecht.
 
In juni gaan we twee weken op trainingskamp naar Zwitserland en Oostenrijk met een gedeelte van het talententeam. Eenmaal daar rijden we de Swiss Serie en Handbikebattle 2018. Eens kijken of ik mijn toptijd van afgelopen jaar nog een beetje kan aanscherpen en misschien zelfs in de buurt kom van de tijd van Jetze…
 
In de zomer staan verder nog een aantal NHC-wedstrijden op de planning, zoals die van het Wilhelminapark in Utrecht, Delden en de Adelante Challenge in Valkenburg. Tussendoor is er ook nog de World Cup in Emmen. Mocht ik me nog niet gekwalificeerd hebben voor het WK dan probeer ik het daar alsnog voor elkaar te krijgen. Je merkt het misschien al, maar mijn jaar staat bijna volledig in het teken van het WK dat in augustus wordt gehouden in Maniago, Italië. Daar wil ik aan deelnemen. Dit moet mijn eerste grote toernooi worden. Ervaring opdoen. Op nationaal, maar zeker ook op internationaal niveau. Daar draait het dit jaar allemaal om.
 
Mocht je denken dat ik ergens halverwege augustus al lekker met zomervakantie kan, helaas pindakaas. In september staat nog het NK Paracycling op de planning in Amsterdam. We sluiten het wedstrijdseizoen af met de European Cup in Praag.
 

Doelen in 2018

Zoals ik al eerder zei, gaat het een wedstrijdjaar worden waarbij ik veel ervaring moet opdoen. Leren racen. Tactisch leren rijden. Niet alleen wegraces, maar ook tijdritten. Mijn persoonlijke doel is om mijn gemiddelde snelheid bij een tijdrit omhoog te brengen naar 38 km/h. Afgelopen weekend reed ik bijna 37 per uur gemiddeld, dus ik ben al aardig op weg. Daarnaast wil ik bij de NHC-wedstrijden elke race voor de prijzen strijden en wie weet uiteindelijk ook op het podium eindigen in het eindklassement. Bij de internationale wedstrijden wil ik tot het eind van de race lekker in het peloton blijven hangen, zonder gelost te hoeven worden, zodat ik me in het krachtengeweld tijdens de eindsprint kan mengen.
 
Nou vroeg de redactie van www.handbikren.nl mij laatst waar ik na dit seizoen op afgerekend mag worden. Ik hoef niet afgerekend worden als ik mijn persoonlijke doelen niet haal. Dan straf ik mezelf al genoeg. Ik denk eerder dat jullie me op strafkamp mogen sturen als ik als een kip zonder kop aan het rijden ben. Zonder plan. Zonder tactiek. Onnodig energie verbruiken. Als jongeling wil je heel graag overal vol gas gaan, maar het is juist de kunst om slim te rijden, krachten te verdelen en je koppie te gebruiken. Eens kijken of ik aanstaande zaterdag met een goed tactisch plan kan verrassen in Rotterdam.
 
Mitch Valize
03-04-2018
Columns van MitchMatch
Corona verslaat Spelen

Corona verslaat Spelen
Ervaringen op mijn eerste WK

Ervaringen op mijn eerste WK
Ambities in 2018

Ambities in 2018
Mijn wedstrijdseizoen is begonnen!

Mijn wedstrijdseizoen is begonnen!
Het Johan Cruyff Foundation Paracycling Talent Team traint op Papendal

Het Johan Cruyff Foundation Paracycling Talent Team traint op Papendal
Mijn drive

Mijn drive